Konsumentstatistik inom e-handel – april 2025
Enligt E-barometerns månadsundersökning har 75,6 procent av Sveriges befolkning i åldrarna 18–79 år e-handlat under april månad, vilket är en ökning med 1,5 procentenheter jämfört med april 2024. Andelen som e-handlat ökar också jämfört med förra månaden, en ökning med 0,6 procentenheter. Precis som förra månaden är det främst kvinnor i åldern 50-64 år som driver upp försäljningen.
Under april uppgav konsumenterna att de i genomsnitt spenderade 2 174 kr per person online från svenska e-handlare. Det är en minskning med 1,9 procent jämfört med samma period föregående år men däremot en ökning med 11,3 procent jämfört med mars. Därmed är den nedåtgående trend med minskat spenderat belopp varje månad sedan november nu bruten.
Som tidigare är det de i åldern 30-49 år som spenderade högst belopp totalt sett under månaden, men det var ovanligt många män i åldern 65-79 år som e-handlat för höga belopp under perioden som drar upp snittet för den målgruppen.