Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Storsatsar på sattelitlager

Ingen kan anklaga modejätten Zalando för att vara en trött e-handlare. Sedan starten har de ständigt testat nya idéer och innovationer som gör logistiken till en självklar del av deras konkurrenskraft.

Sedan starten 2008 har modejätten Zalando vågat testa nya logistiska grepp för att göra det lätt, snabbt och kul att e-handla. Nu är planen att fortsätta växa med hundra procent de kommande tre till fyra åren.

– Det betyder att vår logistikkapacitet måste öka för att inte bara hålla fast vid utan också möjliggöra tillväxten, säger Carl Friedrich zu Knyphausen, chef för logistikutveckling på Zalando.
För att hantera tillväxten utan att tumma på hög leveransservice har Zalando vid sidan om sitt tyska megalager öppnat åtta satellitanläggningar, alla i direkt närhet till bolagets marknader. En av dem öppnade i Brunna utanför Stockholm förra året och möjliggör en fortsatt aggressiv expansion i Norden. Zalando har tecknat ett tioårigt hyreskontrakt, driften outsourcas och PostNord sköter merparten av distributionen.

– Lagren spelar en nyckelroll i arbetet med att bygga ett starkt logistiskt nätverk som möter
efterfrågan och tillhandahåller en ännu bekvämare kundresa. En viktig faktor är ledtiderna, med lokala lager sänker vi leveranstiderna betydligt.
Leveranstiden kortas från 2–5 till 1–2 dagar i Sverige och Danmark och med tiden kan leverans samma dag erbjudas till Stockholm.
Förutom stora investeringar i den logistiska infrastrukturen satsar Zalando på egenutvecklade mjukvaror som gör det möjligt att fullt ut styra logistiken. De har också insett värdet i att tillämpa maskininlärning för att hitta mönster i datan från de 23 miljoner kunderna, vilket i sin tur kan förbättra köpupplevelsen. Utifrån datan får kunden exempelvis förslag på bästa leveransalternativ.

– Vi strävar efter att göra våra processer mer och mer effektiva, vare sig det ligger i våra lager eller i slutdistributionen.

Fakta

Zalando är Europas största modeföretag online. De omsätter cirka 40 miljarder sek och har drygt 14 000 medarbetare. Liksom övrig e-handel växer de snabbt, inte minst i Norden. Zalando har etablerat en branschstandard för effektiva e-handelsleveranser och last mile-lösningar. Under 2017 började de erbjuda externa aktörer att använda sig av bolagets plattform och logistiklösning. Det innebär att de kan ta fullt ansvar för sina partners infrakter, lagerhantering och distribution. Zalando har ett tydligt CSR-fokus och använder sig av minimistandarder gällande produktsäkerhet, arbetsförhållanden, djurskydd samt en Code of Conduct som alla leverantörer måste efterleva

Därför nominerades Zalando

Genom ett målmedvetet och innovativt arbete har Zalando byggt ett effektivt och snabbt logistikmaskineri som blivit en förebild i e-handeln, där ett huvudlager i Tyskland kombineras med regionala satellitlager. Med banbrytande satsningar på bland annat automation, maskininlärning/AI och hållbarhet har logistiken blivit ett unikt konkurrensmedel som dessutom erbjuds externt genom Zalando Fulfilment Solutions.