Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Tjänsten som tar SkatePro ut i Europa

Trovärdighet är viktigt för SkatePro, enligt företagets Logistics Manager Thomas Hornstrup. Foto: Anders Bach/SkatePro

SkatePro är Skandinaviens största extremsportbutik. Med egen webbshop i 18 länder och paket i allt annat än standardformat är logistiken en utmaning.

Hyllor fyllda av rullskidor, skateboards, cyklar och allt däremellan, gör danska e-handelsföretaget SkatePros lager till en glimt in i Nirvana för den inbitne extremsportaren. Rent logistiskt är de ibland något udda paketformaten en utmaning.
För e-handelsföretag som vill ta klivet ut på exportmarknaden är det avgörande att leva upp till konsumenternas krav på bekvämlighet och valfrihet. En viktig pusselbit, förutom att ha en bra produkt, är att bygga en väl fungerande logistiklösning.
– Den måste upplevas som enkel och med tydliga villkor. Det måste gå att skriva ut frakthandlingen smidigt, och det ska vara lätt för både avsändare och mottagare att följa sändningen i realtid, från pick up till leverans, säger Ingvar Gustavsson, eCommerce & Logistics, PostNord.

Här hittar du mer om MyPack till Europa

Genom ett samarbete med europeiska paketnätverket DPD Group erbjuder PostNord samma typ av service i länder som Tyskland, Holland, Frankrike och Belgien, som i Norden. Tjänsten heter MyPack Home och har en enkel aviseringslösning där mottagaren kan styra leveransen in i det sista.
Thomas Hornstrup är Logistics Manager på danska e-handelsföretaget SkatePro:
– Den största fördelen med MyPack är flexibilitet. Våra kunder har ofta en aktiv vardag och ändrar sina planer i sista sekunden. Då är det väldigt välkommet att de kan välja ett annat leveransdatum eller styra om försändelsen till ett ombud.

Ladda ner PostNords rapporter E-handeln i Norden och E-handeln i Europa.

SkatePro har funnits sedan 1996. Det började med att rullskridskoåkaren Jakob Høy Biegel köpte in reservdelar som var svåra att hitta, till sig själv och några kompisar. Han sålde delarna vidare i en större krets och nu är SkatePro Skandinaviens största extremsportbutik. Med egen webbshop i 18 länder, och skrymmande produkter som sparkcyklar och snowboards i sortimentet, har logistiken varit en utmaning. Men sedan övergången till MyPack har det blivit enklare för SkatePro att nå privatpersoner i ett flertal europeiska länder.
– Vi är kundorienterade och rekommenderar aldrig något vi inte själva kan stå för. Vi vill vara trovärdiga, professionella och därför är det viktigt att kunderna erbjuds de bästa alternativen också när det gäller leverans, säger Thomas Hornstrup.

Så funkar MyPack Home

När paketet är på väg får mottagaren ett sms eller mejl. Via en länk kan mottagaren välja mellan olika alternativ vad gäller dag och tid för leverans. Det går även att få leverans till grannen eller att paketet lämnas utanför dörren.
Som ett komplement erbjuds också tjänsten MyPack Collect, där paketen levereras till ett utlämningsställe nära mottagaren.
– Vår förhoppning är att tjänsterna ska vara leveransalternativ som hjälper de nordiska e-handelsföretagen att bredda sin europeiska marknad, säger Maria Karlsson, Group Product Manager, PostNord.

Expertens bästa tips till e-handlare som vill exportera

Tove Öhrn, tullspecialist inom PostNords TPL-verksamhet, guidar förbi fallgropar och ger tips på hur svenska företag lyckas med exporten.

  1. Skaffa järnkoll på marknaden
    Ta reda på hur tillgång och efterfrågan ser ut i landet på produkterna du vill sälja. Kolla upp vilka myndigheter som hanterar dina produkter och hur väl konkurrensen tas emot – för varor som landet självt satsar på är det ofta svårare.

  2. Bli en pappersguru
    Internationell handel har en rad regleringar och begränsningar. Det kan vara allt från tullar, kvoter och licenser till interna skatter, ursprungsregler, utjämningstullar och miljökrav. Gör hemläxan noggrant!

  3. Gör tillståndsansökan i tid
    Se till att ha Tullverket med dig från start så att tillstånd och rutiner finns klart. Ett annat område många missar är tillståndsansökan för restriktionsvaror.

  4. Anpassa dig till marknaden
    Ta reda på vilka regler som gäller för just dina produkter på den marknad du tänker exportera till och anpassa din logistik och din försäljning till rådande regel- och avgiftssystem.

  5. Hantera returer strategiskt
    En bra returhantering ger konkurrensfördelar. För att kunna återimportera varan till EU, utan att betala eventuell tull och moms, måste man vid återimporten kunna styrka den ursprungliga exporten. PostNord erbjuder såväl returtjänster som ett nordiskt retursystem för hantering av returer utanför EU som gör det enklare för kunderna att hålla koll på returerna och hantera dem.

  6. Bevaka världspolitiken
    Storbritannien, Sveriges fjärde viktigaste exportmarknad, är på väg att lämna EU.
    – Även om det förhandlas fram frihandelsavtal eller en tullunion med Storbritannien, som minskar tullsatserna, kommer det att innebära en ökad administration och tullformaliteter vid gränspassage, säger Tove Öhrn.

Fakta om europeisk e-handel

260 miljoner konsumenter i Europa handlar på internet.

186 miljoner av de europeiska konsumenterna e-handlar från utlandet.

181 miljarder euro, så mycket uppskattar de europeiska konsumenterna att de e-handlat för under det senaste året.

92 % av befolkningen i Norden, mellan 15 och 79 år, uppger att de e-handlar.

De mest e-handlade varorna i Europa är kläder och skor, hemelektronik samt böcker.


Källa: PostNords rapport E-handeln i Europa 2017 där 11 000 respondenter från tolv europeiska länder svarat på frågor.