Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

”Väldigt viktigt för oss att minska mängden returer”

Öppnat paket med varumärket Telenor tryckt på insidan.

Telenor är en tjänsteleverantör, men vad många inte tänker på är att det också är ett stort logistikföretag.
– Vi vill minska våra returer och då är en automatiserad tjänst som Track and trace premium väldigt viktig, säger Mikael Gustavsson, product manager på Telenor.

Det är framför allt telefoner, men även en hel del hårdvaror som modem och tv-boxar. Telenor skickar tusentals paket till sina kunder varje år och för att bättre kunna visualisera sina flöden och automatisera sin respons har man tillsammans med PostNord utvecklat tjänsten Track and trace premium.
– För oss är det väldigt viktigt att minska mängden returer eftersom det är en jättekostnad för oss, förklarar Mikael Gustavsson.

Sedan i våras har Telenor därför använt möjligheten i systemet att automatiskt skicka påminnelser till kunder vars paket inte har hämtats ut efter ett visst antal dagar. De kunderna får ett sms med en fråga: ”Du har väl inte glömt att du har ett paket att hämta ut?”
Resultatet av det nya arbetssättet har varit riktigt bra.
– Vi utvärderade efter två månader och såg att antalet returer hade sjunkit markant och då var det ingen tvekan för oss, den här tjänsten vill vi verkligen ha. Att effektivisera är jätteviktigt för ett bolag som vill må bra i längden.

Läs artikeln Automatisera din avvikelsehantering.

För Telenors del är det till stor del de sänkta logistikkostnaderna som spelar roll. Ett paket som returneras kostar pengar både i frakt och i lagerhantering när det åter ska sorteras in
i systemet.
– Men en annan viktig aspekt är tappet på intäktssidan. Ett paket som ligger hos ett ombud utan att hämtas ut hade kunnat säljas till någon annan i stället. Dessutom innebär ett returnerat paket att vi har förlorat en kund med all den möjlighet till framtida intjäning det innebär, säger Mikael Gustavsson.

Fakta: Track and trace premium

  • Tjänsten är en tillvalsmodul i PostNords kundportal.

  • Premiumfunktionen kan i dagsläget reagera på sex olika triggers, till exempel att ett paket legat länge hos ett ombud, att ett paket är ankomstregistrerat hos PostNord men att inget har hänt på ett visst antal timmar efter det, eller att paketet inte har lämnat det egna lagret efter ett visst antal timmar.

  • En trigger kan sätta i gång en av tre automatiska händelser: ett meddelande kan skickas till slutkunden, ett meddelande kan skickas till avsändarens lager eller ett meddelande kan skickas till PostNords kundservice.

  • Målet med tjänsten är att hjälpa företag att optimera sin avvikelse- och lagerhantering.

  • Kostnaden för Track and trace premium är 3 000 per månad och företag, samt 75 öre per sms. Meddelanden via e-post är gratis.

Customer service