Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Så vill svenskarna ha sina leveranser

Paket som levereras direkt i bakluckan på Volvon eller lämnas på altanen när du inte är hemma. Framtidens e-handel är redan här, med flera smarta leveranser som gör vardagen enklare.

De flesta handlar på nätet för att det är bekvämt och vill också ha så smidiga leveranser som möjligt. Enligt PostNords undersökning E-barometern* var 94 procent av de konsumenter som e-handlade under andra kvartalet 2017 nöjda med leveransen av sitt senaste köp, men vill i ökad utsträckning kunna påverka hur varorna levereras. Oavsett om det gäller att hämta hos ombud, en hemleverans eller att hämta i butik.

Nu kan du välja hur du vill ta emot dina paket.

I takt med mottagarnas ökade krav lanseras flera nya smidiga lösningar. Vad sägs om att få varorna levererade i bagageluckan på bilen där den står parkerad? I dag är det möjligt om du har en Volvo med ”Volvo On Call”, och e-handlaren använder PostNords leveranstjänst Volvo In-car Delivery. Konceptet går ut på att kunden på dagen före leverans talar om var bilen kommer att stå en viss tid. Med hjälp av Volvos digitala system hittar chauffören sedan rätt bil, låser upp bagageluckan och lägger in varorna.

– Tjänsten är tidsbesparande och erbjuder konsumenterna flexibilitet, vilket efterfrågas mer och mer i dag, det ser vi inte minst i våra egna undersökningar, säger Carin Blom, e-handelsanalytiker på PostNord.

Ett annat område som utvecklats är hemleveranser. Med PostNords app kan mottagaren nu själv välja dag och tid för leverans, och ändra sig om det behövs. Dessutom kan den som inte är hemma göra valet att paketet ställs på en specifik plats, till exempel på altanen eller i carporten. Du kan meddela att någon annan tar emot paketet, till exempel grannen. Det går också att välja att hämta paketet direkt hos PostNord.

– Konsumenter har olika vardagsliv, och ett leveranssätt passar inte alla. Människor vill kunna påverka hur och var leveransen sker, om den ska ner i postlådan, hem eller till ett visst postombud, säger Carin Blom.

Framtiden bjuder på ännu fler valmöjligheter när det gäller hemleveranser. Till exempel varuboxar i flerfamiljshus eller större postlådor med plats för paket. E-barometern visar att åtta av tio konsumenter tycker att det är viktigt att få välja hur leveransen ska ske. Var femte väljer en annan e-handlare om de inte får leveransen som de vill.

– Relevanta leveransalternativ kommer att vara en stor konkurrensfördel för e-handlare framöver. Kundinsikt är A och O i dag och PostNord jobbar hela tiden för att ta fram nya smarta sätt som kunderna kan få sina paket på, säger Carin Blom.

Ladda ner PostNords app för Iphone eller Android.

*Undersökningen genomfördes av Kantar SIFO under juli 2017 med ett riksrepresentativt urval om drygt 1 500 respondenter.

Fakta

Kunderna vill välja själva.

  • 94 procent av kunderna är nöjda med sin senaste e-handelsleverans från PostNord.

  • 81 procent tycker att det är viktigt att få välja på vilket sätt en vara ska levereras.

  • 18 procent har valt att handla från ett annat e-handelsföretag för att de inte fått välja hur varan ska levereras.

Källa: PostNord, E-barometern Q2 2017

Customer service