Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Så skyddar PostNord godset

Alexis Larsson, säkerhetschef på PostNord i Sverige. Foto: Kristina Sahlén.

En tjuvliga bryter sig in i PostNords lastbil mitt under färd. Maskerade rånare kapar en transport under pistolhot. Stöld av gods har blivit allt vanligare.
– Vi har ett mycket avancerat säkerhetsarbete, säger Alexis Larsson, säkerhetschef på PostNord i Sverige.

Tidigare var värdetransportrån ett stort problem i Sverige, men i takt med att kontanter blir allt mer sällsynt är det i stället varor som lockar. Stöld av gods är numera ett utbrett problem i logistikbranschen. Tjuvarna letar efter elektronik och andra värdefulla varor.

– Vi märker att det görs betydligt fler försök att bryta sig in i våra fordon nu, säger Alexis Larsson på PostNord.

Förra året tog PostNord och Polisen fast en internationell liga under dramatiska former. Tjuvarna hade vid flera tillfällen brutit sig in i PostNords fordon under färd, i hastigheter upp till 80 kilometer i timmen. En övervakningskamera i lastbilen avslöjade ligan och fyra män dömdes sedan till fängelse.

– Vi har ett mycket avancerat säkerhetsarbete och nära samarbete med Polisen, säkerhetsansvariga hos våra kunder och med branschorganisationerna. Vi försöker hela tiden ligga steget före tjuvarna, säger Alexis Larsson.

Några exempel på säkerhetsåtgärder som PostNord använder i vardagen är att ingen av företagets chaufförer hanterar kontanter och att de på vissa sträckor är utrustade med personlarm. Extra kraftiga lås, som låses automatiskt, har installerats i många fordon. Lastbärare och trailers är också utrustade med gps-utrustning som larmar vid otillåten dörröppning.

– Dessutom jobbar vi i vissa av våra transporter med MärkDNA. En osynlig spray som i princip är omöjlig att få bort. Det fastnar på huden och tränger in i kläder, berättar Alexis Larsson.

Viktigaste i säkerhetsarbetet är dock personalen. Att vara med om ett rånförsök är traumatiskt för de flesta och när brotten ökar måste också åtgärder vidtas för att trygga arbetsmiljön.

– I vissa områden har vi samma utmaningar som blåljuspersonal. Våra chaufförer och brevbärare är uniformerade och blir utsatta för allt mer hot och stölder, säger Alexis Larsson.

Exempel på hur PostNord skyddar gods

  • Chaufförer hanterar inte kontanter.

  • Chaufförer är utrustade med personlarm.

  • Extra kraftiga lås som låses automatiskt har installerats i fordon.

  • Alla mobiltelefoner, surfplattor och modem med IMEI-nummer spärras och blir helt värdelösa vid eventuell stöld. Åtgärden är ett resultat av ett samarbete med samtliga mobiloperatörer.

  • Lastbärare, trailers och växelskåp är utrustade med gps-utrustning som larmar vid otillåten dörröppning och följer upp bilarnas rutter och transportvägar.

  • All personal genomgår en grundläggande säkerhetsutbildning vid anställning, chaufförer får dessutom en utökad säkerhetsutbildning.

  • MärkDNA. En osynlig spray som fastnar på huden och tränger in i kläder. Plötsligt kan man knyta en tjuv till ett inbrott utan att tidigare ha sett någon koppling mellan tjuv och brottsplats.