Så ska Intersport bli bäst på omnikanal | PostNord
Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Så ska Intersport bli bäst på omnikanal

Samma pris oavsett inköpsställe och ett kassasystem som kopplar samman centrallager med fysiska butiker och e-handel. Så ska Intersport bli bäst på omnikanal.
– Målet är en friktionsfri kundupplevelse oavsett kanal, säger Johan Lidenmark, Chief Digital Officer på Intersport.

Intersport är en av världens största sportkedjor med över 5 500 butiker i globalt, varav 150 i Sverige. Kedjan bildades 1968 då tio europeiska sportgrossister gick samman, men Intersport Sverige föddes egentligen sju år tidigare, då ”Sport-tian” samlade olika sportfackhandlare. Målet var att möta konkurrensen från de stora varuhusen som på den tiden slog upp på många håll.
Sedan dess har marknaden förändrats i grunden. I dag kommer konkurrensen främst från ett annat håll: internet.

Och kampen om kunderna är hårdare än någonsin.

Foto: Intersport
Foto: Intersport

Därför siktar Intersport på att bli bäst på omnikanal för sport. För att nå dit gäller det att få till en leveranskedja som matchar kundernas stegrade förväntningar.

– Målet är att ge kunden en köpupplevelse, säger Johan Lidenmark, Chief Digital Officer på Intersport Sverige.

– Utmaningen är att skapa en friktionsfri upplevelse oavsett kanal. Från det att man kommit in digitalt, oftast via sök, till dess att själva köpet sker.
Om det sedan är online eller offline spelar mindre roll, enligt Johan Lidenmark.

– Det viktiga är att kundresan blir så smidig som möjligt från sök till orderläggning och leverans.

I nuläget är kundlöftet att leverera inom 2-4 dagar, men Intersport siktar på att kapa den tiden så fort det bara går.

Johan Lidenmark. Foto: Intersport
Johan Lidenmark. Foto: Intersport

– Då pratar vi om leverans inom 4 timmar, säger Johan Lidenmark.

– För att lyckas med det gäller det även att ha en bra logistikpartner och det tycker jag att vi har i PostNord.

Att få till ett bra orderhanteringssystem är en annan utmaning.
Intersport har satsat på ett kassasystem som hanterar försäljningen både online och i butik och samtidigt är uppkopplat mot centrallagret i Nässjö.

– Är en vara slut i lager online får kunden direkt information om och i vilken butik den finns, säger Johan Lidenmark.

Fakta: Intersport Sverige

Ägare: Ägs till största del av de handlare som driver Intersport-butiker Centrallager: Nässjö
Huvudkontor: Mölndal
Omsättning: Över 3 miljarder SEK
Slogan: Sport to the people

PostNords tjänster:

PostNord är Intersports logistikpartner i Sverige och står för en helhetslösning där varorna körs till och från centrallagret, ut till butiker samt levererar till kunder som handlat online.