Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Så säkrar PostNord leveranserna till jul

Glada människor i en soffa med julklappar.

Snart slår julhandeln till med full kraft. Volymerna väntas öka med nästan det dubbla jämfört med normalt och en mängd åtgärder sätts nu in för att säkra alla leveranser.

Fler tillfälliga utlämningsställen, utökade öppettider och hemleveranser på lördagar. Det är en del av all den extra service PostNord Sverige erbjuder inför den annalkande julhandeln, som inleds med Black Friday den 23 november.
– En hel del kan du som företag göra själv för att julhandeln ska bli så lönsam och smidig som möjligt. Men glöm inte bort att det också finns utökad service att tillgå under denna intensiva period, säger Magnus Bennich, julansvarig logistik på PostNord Sverige.

Magnus Bennich, julansvarig logistik på PostNord Sverige.
– En hel del kan du som företag göra själv för att julhandeln ska bli så lönsam och smidig som möjligt. Men glöm inte bort att det också finns utökad service att tillgå under denna intensiva period, säger Magnus Bennich, julansvarig logistik på PostNord Sverige.

Från och med startskottet Black Friday ända fram till jul förväntas en fördubblad försäljning hos de flesta handlare. Angenämt rent affärsmässigt förstås, men med ökade volymer och exceptionellt höga krav på logistisk precision är det lätt att låta stressen ta överhand. Hur ska vi hinna med? På vilket sätt hanterar och lagerhåller vi fler varor än vanligt? När måste paket och varubrev iväg för att hinna fram före tomten på julafton?

– Ett öppet och kontinuerligt samarbete mellan våra kunder och oss som logistikföretag är väldigt avgörande för hur väl allt kommer att fungera, säger Magnus Bennich.
Ett annat exempel på vad företagen bör tänka lite extra på är att allt gods är ordentligt emballerat.

– Skadat gods ger en dålig kundupplevelse och orsakar dessutom en del merarbete för den egna personalen på grund av returer.

God framförhållning och kommunikation är med andra ord A och O för att kunna hantera julhandelns logistiska utmaningar. Det menar Magnus Bennich som framhåller hur värdefullt det är att kunderna berättar om eventuella förändringar i sin produktion. Ett sådant exempel kan vara att berätta om man som företag går från en- till två- eller helgskift, eftersom det påverkar möjligheten till tidigare upphämtning.

– Om du beslutar att ha helgöppet och informerar oss om detta så behöver vi inte alltid vänta ända till måndagen med att hämta varorna, säger han.
– Det gynnar både din egen verksamhet, eftersom du slipper hålla lika stort lager, och PostNord som får ett tidigare inflöde som är lättare att planera för. 

Tjej med tomtemössa på huvudet och julklappar i famnen.

Under perioden utökar PostNord servicen och extra åtgärder sätts in. Allt för att säkra att allt gods kommer fram helt och i rätt tid.
– Vi kommer att ha fullt med förstärkningsåtgärder mellan Black Friday och jul för att klara julleveranserna. Till exempel kommer vi att ha många fler utlämningsställen, vi kommer öka distributionen på lördagar, så att paketen ska nå mottagaren fortare, och vi kommer att anställa extra personal genom hela produktionskedjan och ta in extra transportkapacitet där det behövs, säger Magnus Bennich.

– Vi kommer också skicka ut extra sms-aviseringar till kunder som har paket att hämta på utlämningsställena, så att de inte glömmer bort att hämta ut sina beställda varor. Detta för att ständigt säkra utrymme hos ombuden.
PostNord satsar under perioden på fler upphämtningar och längre sorteringstid på vissa terminaler, för att utnyttja dygnet bättre, och extra lastbilar och andra transportfordon.

– Dessutom har vi byggt två nya paketterminaler i Sverige (en i Örebro och en i Växjö) och en i Danmark för att höja vår produktionskapacitet. Den danska terminalen avlastar Malmö som hittills tagit emot all import, säger Magnus Bennich.

PostNords insatser för Black Friday och julen 2018

  • Två nya terminaler i drift i Sverige och en i Danmark.
  • Ca 3 000 extraanställda.
  • Fler upphämtningar hos företagen.
  • Hem- och ombudsleveranser på lördagar.
  • Ca 140 fler utlämningsställen jämfört med 2017.
  • Ca 40 tillfälliga utlämningsställen under perioden.
  • Extra sms-aviseringar.
  • Tar in extra transportkapacitet.
  • Hemleverans på kvällstid (numera standard i de flesta städer i Sverige).
  • Möjlighet att legitimera sig via BankID i PostNord App. Gärna innan man kommer till ombudet, vilket underlättar och snabbar på en säker utlämning av paket.

Julhandeln i siffror

PostNord Sverige räknar med att hantera 900 000 paket under Black Friday-helgen den 23 november. Volymen paket under årets hela julperiod förväntas öka markant jämfört med samma period förra året.

Viktiga datum:

23 nov 2018
Black Friday infaller och i samband med detta inleds PostNords julperiod.

19 dec 2018
Sista dagen att skicka inrikespaket för framkomst före jul.

20 dec 2018
Sista dagen att skicka varubrev, expresspaket och pallar för framkomst före jul.

27 dec 2018
Sista dagen för alla slags leveranser, för framkomst före nyår.

Julpyntat shoppingcenter
Customer service