Packsize – en av finalisterna i PostNord Logistics Award 2017 | PostNord
Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

”När man tänker förpackning, ska man tänka på oss”

40 procent av allt som förpackas och skickas i dag är luft. Med Packsize skräddarsydda förpackningslösning vill man göra en insats för miljön, konsumenter och företag inom tillverkningsindustri och e-handel.

– När Apple lanserade iPhone var det först bara tekniknördar som köpte telefonen, men några år senare small det bara till. Vi tänker att det kommer bli samma sak med on demand packaging, säger Fredrik Markström, General Manager på Packsize i Enköping.
On demand packaging är Packsize affärsidé. Med dess förpackningsmaskin kan man ta fram vilken låda som helst i precis rätt storlek för den produkt som ska förpackas. Processen tar fem till tjugo sekunder beroende på förpackningens komplexitet.
– Alla som har gjort en e-handelsbeställning har råkat ut för att man får hem en för stor låda med utfyllnadsmaterial. Med vår lösning slipper konsumenten det. Vårt verktyg är en förpackningsmaskin som vi finansierar och ställer ut hos våra kunder. Kunderna betalar sedan genom att abonnera på vårt wellpappmaterial.
I Sverige har Packsize ett 30-tal kunder, men de största marknaderna är Europa och Nordamerika. Wellpappindustrin växer med tre procent varje år och Fredrik Markström menar att ungefär 40 procent av den är lämpad för on demand packaging. För företag inom tillverkning och e-handel finns det stora vinster att hämta, enligt Fredrik Markström.

– Vår lösning leder till mindre wellpapp- och utfyllnadsmaterial. Man optimerar och minskar på lagerytan, drar ner på fraktkostnader och råkar ut för mindre frakt- och transportskador, då en låda som är optimerad för produkten är mer stöttålig. Dessutom kan man frigöra personal från den administration som krävs för att hantera enorma förpackningslager.
Utöver ökad lönsamhet nämner han de miljövinster som görs med skräddarsydda förpackningar.

– Att 40 procent av det som skickas i dag utgörs av luft är inte hållbart för miljön. Förpackningar som är gjorda för den produkt som ska fraktas kommer att leda till färre transporter och ett minskat koldioxidavtryck.

Fakta

Packsize bildades i Enköping 1998. Företagets huvudkontor finns numera i Salt Lake City, men de svenska grundarna är fortfarande medägare. Världens näst största E-handelsföretag Staples sparade nästan 40 procent genom att byta till Packsize On demand packaging. Packsize finns i åtta länder, har kunder i 25 länder runt om i världen.

Därför nominerades Packsize

Med innovativ teknologi har Packsize utvecklat en smart lösning som skräddarsyr wellpapp-förpackningar för varje enskild produkt. Processen resulterar i en rad positiva effekter, bland annat en minskad användning av förpacknings- och fyllnadsmaterial, färre transportskador samt betydligt bättre fyllnadsgrad vid lagring och transport. Det i sin tur leder till färre transporter och lägre utsläpp.