Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Få paketet levererat innanför dörren

Nya digitala lösningar gör att du kan ta emot paket hemma innanför din dörr eller i bakluckan på bilen utan att själv vara närvarande. I framtiden kan du sannolikt också fylla på kylskåpet på distans.

På fyra år har e-handelns omsättning ökat med 45 procent, eller 33 miljarder kronor, från drygt 75 miljarder kronor till nästan 110 miljarder i år. Och konsumenternas krav på både snabba och flexibla leveranser ökar ständigt. 78 procent tycker det är viktigt att få välja på vilket sätt en vara ska levereras och var fjärde svensk vill ha den innanför dörren, enligt PostNords E-barometern årsrapport.

Läs mer om flexibla leveranser.

Digitaliseringen hjälper till att uppfylla önskemålen. Tillsammans med lås- och dörrlösningsföretaget ASSA ABLOY har PostNord genomfört ett pilotprojekt i västra Götaland, där 100 hushåll utrustats med digitala lås för att kunna ta emot paket även när ingen är hemma. Chauffören som levererar paketet får en tillfällig kod och när den är förbrukad kan koden inte användas igen. Mottagaren får ett sms med leveransbekräftelse och besked om att dörren är låst.

Projektet avslutades den sista augusti och Johan Hellman, Head of eCommerce på PostNord, betecknar försöket som framgångsrikt:

”Den största lärdomen är att detta är ett väldigt uppskattat leveranssätt som dock förutsätter att konsumenterna känner förtroende för oss och är beredda att släppa in oss i deras hem”, konstaterar Johan Hellman.

Ladda ner PostNords app till Iphone eller till Android.

Johan Hllman förklarar att försöket är en del i en övergripande strategi för att erbjuda ännu flexiblare leveranser.

”Ambitionen är att göra vardagen och livet enklare för de som handlar på nätet.”

När blir detta verklighet på bred front?

”Det går aldrig så fort som man hoppas när det handlar om teknikskiften”, säger Johan Hellman som ändå menar att testfasen är över.

”Nu vet vi att det funkar och att det tillför ett värde till konsumenten. Nu handlar det om att utveckla IT-stöd för lansering och standardisering, och att så många aktörer som möjligt samarbetar i samma gränssnitt.”

Kenneth Verlage, affärsutvecklingschef PostNord, tillägger:

”Det är svårt att säga hur lång tid det kommer ta innan smarta lås blir standard. Jag gissar att vi kan nå en “tipping point” om 3 – 5 år, där utvecklingen händer av sig själv. Om fem år kommer säkert alla flerbostadshus som byggs vara försedda med digitala lås.”

I ett annat pilotprojekt tillsammans med ICA och det digitala låsbolaget Glue testade PostNord att leverera mat direkt till konsumenters kylskåp. I ett samarbete med Volvo Cars levererar man e-handlade varor direkt in i bakluckan på mottagarens bil.

Fakta

Snabba och flexibla leveranser allt viktigare för e-handeln

  • Drygt en tredjedel av konsumenterna vill ha sina leveranser inom två dagar.
  • 8 av 10 konsumenter tycker att det är viktigt att få välja leveranssätt.
  • Varannan konsument får inte välja leveranssätt.
  • Var femte konsument har valt att handla från ett annat företag än de tänkt sig, för att de inte fick välja leveranssätt.

Källa: E-barometern Q2 2017