Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Därför valde Footway TPL

Från början drev nätskojätten Footway sitt lager själva. Men efter uppköpet av konkurrenten Brandos 2013 kom de på andra tankar. Den flexibla TPL-lösningen imponerade på grundaren och vd:n Daniel Mühlbach.

När Footway lanserades 2010 hade Daniel Mühlbach, grundare och vd, redan gedigen erfarenhet av e-handel efter att ha startat och drivit kontaktlinsbutiken Lensway under flera år. Att han valde att satsa på just skor i sitt nya projekt var ingen slump.

"Näthandel med skor för med sig en snårig logistik och det tycker jag är kul, för logistik är kärnan i e-handel och en svår logistik innebär många möjligheter att göra den bättre än konkurrenterna", säger Daniel Mühlbach.

Undrar du hur du ska lösa logistiken? Här finns svaret.

Han sökte sig med andra ord medvetet till en tuff bransch. Fast kanske inte fullt så tuff som den blev något år efter Footwaylanseringen. Då klev den tyska e-handelsbjässen Zalando plötsligt in och skakade om den svenska marknaden. Konkurrensen blev fullständigt mördande.

"Det i kombination med lite dåligt väder gjorde att vi som sålde kläder och skor fick problem. Det fanns helt enkelt inte plats för alla, vilket ledde till att vi köpte först Heppo och senare Brandos."

Med Daniel Mühlbachs bakgrund och intresse för logistik hade det fallit sig naturligt att bygga upp ett eget lager för Footway. Då, 2010, räknade han med att det skulle finnas gott om plats för organisk tillväxt i lokalerna i Kista. Det gjorde det också ända fram till uppköpet av Brandos.

"Vi hade investerat rätt mycket för att få lagret riktigt bra och slippa göra om. Men vid förvärvet av Brandos insåg jag att det kanske skulle räcka i två år till, inte mer."

Flera olika vägar framåt diskuterades. Bland annat att "ta hem" Brandos lager från PostNord TPL i Helsingborg och bygga upp en ny, större logistikapparat själva. Ett besök på terminalen i Helsingborg fick dock Daniel Mühlbach att ändra sig.

"Jag insåg att verksamheten där var väldigt bra, med jätteduktig och dedikerad personal som förstår flödet. Lagret är också extremt välbyggt och dimensionerat för ordentlig uppskalning."

E4-terminalen, som lagret kallas, delas av flera aktörer och är därmed mycket flexibelt. För Footway är det viktigt eftersom man planerar att växa ytterligare. Vid behov kan lageryta och personalstyrka snabbt anpassas till ökade volymer.

"Det innebär att våra kostnader minskar på sikt. I egna lokaler är problemet att det blir väldigt dyrt från början, sedan minskar kostnaderna och så slår man i taket när man inte får plats längre. Footway gjorde alltså tvärtemot vad man tänkt från början. Beskedet att flytta logistiken till Helsingborg chockade många.

"En del av våra externa investerare satte nog kaffet i halsen när jag sa att vi inte skulle ha kvar lagret i Kista. Många tänker att logistiken blir bäst när den sköts så nära som möjligt, men det är inte självklart."

Experterna: Det här är framtidens logistikutmaningar.

Daniel Mühlbach har inte behövt ångra sitt beslut. Efter flytten föll allt snabbt på plats. Med de dubbla erfarenheterna av "barnsjukdomar" från Footways eget lager och Brandos TPL-lager kunde många misstag undvikas direkt.

"Vi drog nytta av varandras lärdomar och har gjort många förbättringar. Några exempel är att vi implementerat automatsortering och söndagsskeppningar. Vi har också effektiviserat bulkplocket till vår outlet."

Daniel Mühlbach lyfter särskilt fram tät dialog och en hög grad av ömsesidig förståelse som nycklar till det framgångsrika logistiksamarbetet. Och ett konsekvent undvikande av "vi och de-tänk".

"Om det uppstår något problem, vilket det faktiskt sällan gör, så pratar vi om det och löser det tillsammans", säger Daniel Mühlbach.

Publicerat 29 april 2016