Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Bevaka transporter med nya kundportalen

Erik Onninen

Med PostNords nya kundportal kan avsändarna bevaka transporter i realtid och därmed optimera sina flöden.
– Det ska vara superenkelt att arbeta i vår portal, säger Pontus Brohult, ansvarig för digitala tjänster på PostNord.

Val av transport spelar ofta en avgörande roll för avsändaren, men det har blivit allt viktigare att också kunna följa paketet över stads- och till och med landgränser. Inte minst ser stora e-handelsföretag en stor vinning i detta.

– En e-handelskund som varje dag skickar 20 000 paket behöver veta hur de ska hantera de kanske 20 paketen som inte kommer fram eller försenas på annat sätt, det som helt enkelt inte går enligt ursprunglig plan, säger Pontus Brohult.

– I de fallen ska kunderna lätt kunna göra en ny förändring av leverans så att det passar deras egen kund. Med vår nya portal kan kunderna meddela att de vill hämta sitt paket senare samt ändra namn och mottagare på den som ska få leveransen. De behöver inte ringa och ändra utan kan göra det själva via portalen.

Ett företag som använder sig av PostNords kundportal är grossistföretaget Onninen, som är en del av K Group. Företaget är verksamt inom bland annat belysning, elnät, industri, telekom och VVS

– Vi använder den för att underlätta fakturahanteringen men också för att få överblick över Onninens sändningar som går i PostNords flöde. Vi använder kundportalen för fakturaunderlag, leveransstatusar och reklamationsärenden. Det är en plats där vi enkelt kan hitta allting som rör PostNords leveranser, säger Erik Ljungstedt, transportplanerare på Onninen och K-Rauta.

Enligt honom är fakturakontrollen portalens enskilt största fördel.
– Vi ser samtliga fakturor och kan lätt sortera mellan olika kundnummer för att hitta rätt och med ett knapptryck skapa Excel-filer som är användbara och användarvänliga i vårt arbete.

Erik Ljungstedt beskriver kundportalen som ”genomtänkt och användarvänlig, med bra gränssnitt och tydliga rubriker och underkategorier som är lätta att förstå”.

– Kundportalen har gett oss möjlighet att själva ändra kontaktuppgifter till mottagaren och vi slipper därmed långa mejlkonversationer med kompletterande formulär för små som stora justeringar. Den tiden vi tjänar på kundportalen kan vi i stället lägga på att hjälpa våra kunder med deras önskemål och behov.

Två år har passerat sedan PostNord lanserade sin behovsstyrda kundportal, en portal som hela tiden är under utveckling.

– Vi tittar på de olika typanvändarna som finns ute hos våra kunder och försöker stödja dem i deras arbete, så att de i sin tur kan supporta sina kunder, säger Pontus Brohult.

Han konstaterar att PostNord vill vara ”ett slags one-stop-shop” för sina kunder.

– Det ska vara superenkelt att arbeta i vår portal. Med vår portal och våra moduler vill vi ge våra kunder möjlighet att kunna göra allt på samma ställe – dygnet runt. Man kan välja att göra det i sitt eget gränssnitt eller använda sig av PostNords gränssnitt.

Den största utmaningen för PostNords utvecklingsteam är att förstå de olika kundbehoven fullt ut.

– Det som är avgörande för vår framgång är att vi lyssnar på de personer inom företagen som kan beskriva kundbehovet på rätt sätt.

Fakta

Kundportalen består av ett antal moduler:

  • Spåra-modul
  • Ekonomi-/fakturamodul
  • Meddelandemodul
  • Reklamationsmodul
  • Nordic Return Solution-modul
  • Göra utskicks-modul
  • Skicka Direkt PRO – PostNords nya fraktköpsmodul för avtalskunder där du baserat på önskade egenskaper får förslag på tjänst att köpa.
  • Portal PRO – PostNords nya leveransbevakningsmodul där kunder kan automatisera alla typer av bevakning och sätta regler för vad som ska ske om något inträffar. Exempelvis aviseringar till mottagare under eget varumärke.