Spännande brytpunkt för e-handeln | PostNord
Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Spännande brytpunkt för e-handeln – ”Det här vill våra kunder verkligen ha”

Den som väntar på något gott vill inte vänta för länge, och konsumenternas krav på snabbhet har inspirerat nya leveransalternativ.
– Att beställa på fredag och kunna ha på sig kläderna på lördagens fest är något våra kunder bett om länge, säger Niels Hemmingsen, operativ chef på Boozt.com.

Från torg och i småbutiker, via postorder, varuhus, stormarknader och köpcentrum, till en mogen e-handelsmarknad – svensk handel har förändrats snabbt de senaste 75 åren. 2017 e-handlade hela 66 procent av svenskarna och kurvan fortsätter att peka uppåt enligt färska siffror från PostNord.
– Vi har nått en brytpunkt där e-handeln nu står för all försäljningstillväxt inom sällanköpshandeln. Omsättningen är på en helt annan nivå än tidigare, paketen är betydligt fler och då behöver man fördela leveranserna på fler dagar och fler leveransalternativ, säger PostNords detaljhandelsexpert Carin Blom.

Ladda ner E-barometern Årsrapport 2017

En efterlängtad tjänst är PostNords lördagsleveranser till ombud. I princip innebär den att kunder som beställer varor på fredagen kan hämta ut sitt paket redan dagen efter.
Lördagsleveranser finns just nu hos 368 ombud i Stockholm, Göteborg och Malmö, och kommer under året att införas i fler svenska städer.
– Det här är något vi har efterfrågat i två-tre år och som våra kunder verkligen vill ha. På lördagar är kunden ofta ledig och har lätt att hämta paketet, säger Niels Hemmingsen på Boozt som säljer kläder, skor och accessoarer på nätet.

Läs mer om leveranser på kundens villkor

De ökande kraven från konsumenterna har också fått många e-handlare, inklusive Boozt.com, att erbjuda fria returer.
– Det viktiga är att vi kan infria kundens förväntningar, men gör vi inte det ska det vara smidigt att skicka tillbaka varan och få tillbaka sina pengar. Det är bra att kunden känner att det inte finns någonting att vara rädd för.

Utvecklingen går fort, vad tror du kunderna har för krav på er om fem år?
– Då är det säkert krav på att få sin beställning samma dag, och säkert även på fri frakt. Men innan dess tror jag att just det, att kunden själv får välja hur varan ska levereras, och var, blir viktigare. Valfriheten kommer att spela allt större roll, säger Niels Hemmingsen.

PostNords Carin Blom håller med:
– Konsumenterna vill handla på sina villkor och få relevant information. Det kan handla om valmöjligheter, flexibilitet och kontroll. Allt måste ske på kundens villkor i dag, och det är därför vi satsar stenhårt på konsumenternas upplevelse. Vi vill underlätta deras vardag, och där är PostNord-appen ett viktigt verktyg, säger Carin Blom.

Viktiga årtal inom svensk handel

1879

Det första svenska postorderföretaget John Fröberg grundas.

1899

Åhlén & Holm och Kooperativa Förbundet (KF) bildas.

1943

Den 17-årige Ingvar Kamprad registrerar handelsfirman Ikea som ett postorderföretag.

1960-talet

Kommunernas planmonopol får betydelse för butiksetableringarna. Varje nytt centrum ska ha Ica, Konsum, systembolag och postkontor.

1970-talet

De så kallade kedjevaruhusen, till exempel EPA och Tempo, har sin storhetstid. De utmärks av låga priser och ett begränsat sortiment.

2014

Köpcentrumens – just nu 393 stycken på sammanlagt 9 miljoner kvadratmeter – andel av detaljhandeln når 35 procent.

2017

E-handeln i Sverige omsätter 66 miljarder kronor.

 

Källor: PostNord, Rapporten "Handelns betydelse – då, nu och i framtiden" från Handelns ekonomiska råd (2017).