Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Så olika e-handlar nordborna

Man i skidbacke och Carin Blom, detaljhandelsanalytiker, PostNord.

Enligt myten är svenskar diplomatiska, danskar livsnjutare, finländare melankoliska och norrmän hurtiga. Om det stämmer låter vi vara osagt, men när det gäller e-handel visar nordborna upp tydliga olikheter.

Norden må vara en avkrok strax söder om Ishavet som knappt någon övrig världsmedborgare känner till, men vi är helt klart i framkant när det gäller att e-handla.

Förändrade konsumtionsmönster gör e-handel enklare och bekvämare.

I genomsnitt handlade 11 043 000 nordbor på nätet varje månad under det första halvåret 2017, det gör Norden till en av de mest mogna e-handelmarknaderna i Europa.
Men hvorfor? (Eller ”mutta miksi?” som man säger på finska).

– Det är tack vare hög internetpenetration och drivna aktörer, som tidigt satte fart på branschen. Sverige har högst andel e-handelkonsumenter, men Danmark och Norge är inte långt därefter, berättar Carin Blom, detaljhandelsexpert på PostNord.

Men köpbeteendet skiljer sig åt, beroende på vilken landsgräns man korsar.
Svenskarna handlar högst andel hälso- och skönhetsprodukter av nordborna, i Danmark är livsmedel stort, i Norge fritids- och sportutrustning och i Finland kläder och skor.

I vissa fall – till exempel leksaker som finländarna knappt köper alls online – är skillnaden stora.
– Man kan tycka att Norden borde vara en och samma marknad, men det är faktiskt stora skillnader i kultur, kommunikationssätt och beteende, säger Carin Blom.

– Det handlar mycket om historik och traditioner. I Sverige finns det starka aktörer, som till exempel CDON, Ginza och Adlibris, som gått i bräschen. Även den gamla postorderhandeln har gett oss svenskar en vana att handla på distans. Dessutom är svenskarna snabba på att ta till sig ny teknik och innovationer, något som inte är lika självklart i andra länder. I Finland påverkas e-handeln även av historiska problem med bristande tillit till onlinebutikerna samt lite sämre utbud av varor, vilket gör att de måste beställa utomlands. Och det passar inte alla, säger Carin Blom.

Även leveranssätten skiljer sig. I Sverige väljer 62 procent att hämta ur varan på sitt vanliga ombud, i Danmark är det vanligt med hemleverans antingen mot kvittens eller helt enkelt en påse som hänger på dörren medan i Finland hämtar nästan var tionde sin vara i en paketautomat.

Norrmännen då? De hämtar såklart varorna allra helst på ett utlämningsställe.
De är ju så hurtiga, eller hur var det nu?

Här är appen som gör det enklare att handla på nätet.

Så här e-handlar nordborna

Sverige

  • 75 % av dem som e-handlat mellan 18 och 49 år e-handlar varje månad.
  • 40 % av de som handlat per månad söker information i mobilen om en vara när de befinner sig i en fysisk butik.
  • Avgjort högst andel i Norden som föredrar att betala med faktura (37 %).

Norge

  • 52 % har ”webroomat”, det vill säga först gjort research på nätet och sedan handlat i fysisk butik.
  • Störst andel som handlar från USA bland de nordiska länderna (24 %).
  • Returnerar minst i Norden (8 %).

Danmark

  • 81 % av dem som e-handlat per månad vill helst betala med konto- eller kreditkort
  • Har flest e-handelskonsumenter över 65 år (52 % per månad).
  • Störst i Norden på ”showrooming” – 16 % har först gjort research i fysisk butik och sedan handlat på nätet.

Finland

  • E-handlar mest i Norden från utländska sajter – 46 % av dem som e-handlat per månad.
  • 20 % av de som e-handlat från utlandet gör det från Sverige.
  • Returnerar mest i Norden – 14 % per månad.

Det här handlar vi helst

Sverige

  1. Kläder/skor, 36 %
  2. Skönhet/hälsa, 28 %
  3. Böcker/cd-skivor/filmer, 27 %
  4. Hemelektronik, 22 %
  5. Sport/fritid, 12 %

Danmark

  1. Kläder/skor, 33 %
  2. Hemelektronik, 26 %
  3. Böcker/cd-skivor/filmer, 21 %
  4. Skönhet/hälsa, 14
  5. Dagligvaror samt Sport/fritid, båda 10 %.

Norge

  1. Kläder/skor, 34 %
  2. Hemelektronik, 25 %
  3. Böcker/cd-skivor/filmer, 25 %
  4. Skönhet/hälsa, 20 %
  5. Sport/fritid, 13 %

Finland

  1. Kläder/skor, 35 %
  2. Böcker/cd-skivor/filmer, 26 %
  3. Hemelektronik, 24 %
  4. Skönhet/hälsa, 18 %
  5. Sport/fritid, 8 %

Källa: PostNords E-handeln i Norden, halvårsrapport 2017. Sammanlagt har 47 726 respondenter i Sverige, Danmark, Norge och Finland svarat på frågan “Vilka typer av fysiska varor har du e-handlat under de senaste 30 dagarna?”.