Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Svenskarna e-handlar mest i Norden

Av tradition stoppar vi in svenskar i facket politiskt korrekta, danskar klassas som livsnjutare, finländare är melankoliska och norrmän hurtiga. Det vet alla. Om det stämmer låter vi vara osagt. Men när det gäller e-handel är nordbor mer lika än olika.

Norden må vara en avkrok strax söder om Ishavet, en vit fläck på kartan för de flesta världsmedborgare. Men vi är i framkant när det gäller att e-handla. I genomsnitt handlade 8,7 miljoner nordbor på nätet varje månad 2017, för sammanlagt uppskattningsvis 209,6 miljarder svenska kronor på helåret. Det gör Norden till en av de mest mogna e-handelsmarknaderna i Europa.

– Den stora handeln är tack vare hög internetpenetration och drivna aktörer, som tidigt satte fart på branschen. Sverige har högst andel e-handelkonsumenter, men Danmark och Norge är inte långt därefter, säger Carin Blom, detaljhandelsexpert på PostNord.

Ladda ner rapporten E-handeln i Norden.

Köpbeteendet skiljer sig beroende på vilken landsgräns man korsar. Kläder, media och hemelektronik toppar visserligen försäljningen i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Hälso- och skönhetsprodukter säljer däremot bäst i Sverige. I Danmark är livsmedel stort, medan norrmän är de som störst andel fritids- och sportutrustning. Finland, i sällskap med Norge, handlar mest från utlandet.

– Vi går mot en mer homogen marknad där skillnader på sikt kommer att suddas ut. Alla nordiska konsumenter efterfrågar mer valfrihet och bekvämlighet – de vill få varorna vart de vill, hur de vill och när de vill, säger Carin Blom.

De skillnader som finns mellan länderna handlar mycket om historik och traditioner.
– I Sverige finns det starka aktörer, som till exempel CDON, Ginza och Adlibris, som gått i bräschen. Även den gamla postorderhandeln har gett oss svenskar en vana att handla på distans, säger Carin Blom.

Dessutom är svenskarna snabba på att ta till sig ny teknik och innovationer, något som inte är lika självklart i andra länder.
– I Finland påverkas e-handeln även av historiska problem med bristande tillit till onlinebutikerna och lite sämre utbud av varor, vilket gör att finländarna måste beställa utomlands. Det passar inte alla, säger Carin Blom.

Skicka paket till privatpersoner i Norden och flera länder i Europa.

När det gäller leveranser vill 84 procent av svenskarna att varan ska gå att hämta ut hos ombud, i Danmark är det vanligt med hemleverans antingen mot kvittens, eller helt enkelt att paketet ställs utanför dörren. I Finland hämtar nästan var tionde sin vara i en paketautomat.
Norrmännen då? De hämtar såklart varorna allra helst på ett utlämningsställe.
De är ju så hurtiga, eller hur var det nu?

Fakta om e-handeln i Norden

  • Nordborna köpte varor på nätet till ett värde av 209,6 miljarder svenska kronor under 2017.

  • Svenskarna handlade för mest, 83,4 miljarder, medan danskarna e-handlade för högst belopp per person och månad, 2 208 kronor.

  • Mer än var tredje nordisk e-konsument handlar från utlandet. Finland ligger i topp av de nordiska länderna, hela 44 procent av finländarna handlar från utländska sajter varje månad.

  • Kina, Storbritannien, Tyskland, USA och Sverige är de mest populära e-handelsdestinationerna bland nordborna.

  • Drygt 4 av 10 svenska konsumenter uppger att de har e-handlat med mobilen jämfört med drygt en tredjedel i Norden totalt.

Det här handlar vi helst

Sverige

  1. Kläder/skor, 37 %
  2. Skönhet/hälsa, 28 %
  3. Böcker/cd-skivor/filmer, 28 %

Danmark

  1. Kläder/skor, 35 %
  2. Hemelektronik, 27 %
  3. Böcker/cd-skivor/filmer, 24 %

Norge

  1. Kläder/skor, 34 %
  2. Hemelektronik, 26 %
  3. Böcker/cd-skivor/filmer, 26 %

Finland

  1. Kläder/skor, 36 %
  2. Böcker/cd-skivor/filmer, 27 %
  3. Hemelektronik, 24 %

Källa: PostNords rapport E-handeln i Norden.