Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Nya mått på Varubrevet ger kunden bättre service

Snabbare leverans och färre besök hos ombudet för att hämta Varubrev som inte får plats i postlådan. Dessutom mer hållbart och miljöeffektivt. Fördelarna är flera när PostNord gör om villkoren för tjänsten Varubrev.

Varubrevet har länge varit en favorittjänst för e-handlare som snabbt vill få ut sina varor till kunderna. Från den 2 maj införs nu nya måttregler för denna tjänst. De nya maxmåtten för ett varubrev blir då 34x24x7 cm, vilket matchar standardmåtten på fastighetsboxar. Det innebär att ännu fler Varubrev kan delas ut direkt i mottagarens postlåda.

– Vi förstår att detta kortsiktigt kan bli en utmaning för en del e-handlare och att vissa kommer uppleva det som en försämring. Men det är en nödvändig utveckling. Många mottagare förväntar sig att få sin försändelse levererad direkt hem, utan att behöva hämta den hos ett ombud, eftersom den hanteringen förlänger leveranstiden med en dag, säger Jesper Johnsson, Head of e-Commerce & Logistics Sweden.

Tanken med Varubrevet har alltid varit att det ska gå direkt hem till mottagarens postlåda. Men med de gamla måttreglerna är det inte ovanligt att Varubrevet inte får plats där. Då får mottagaren en avisering om att hämta sin försändelse hos ombud, vilket många reagerar negativt på.

– Väldigt många av de Varubrev som vi levererar är för stora för att kunna delas ut hemma hos mottagaren. Med de nya reglerna minskar detta problem betydligt eftersom Varubrevet nu anpassas för att i högre grad få plats i fastighetsboxar och postlådor. Nöjdare kunder och mottagare är vårt huvudmål med förändringen, säger Jesper Johnsson.

En annan fördel med de nya måtten är att det blir mindre luft i transporterna, när mängden små varor i alltför stora paket minskar. Det är viktigt ur miljösynpunkt.

– Vi transporterar väldigt mycket luft idag. Det är inte hållbart vare sig ekonomiskt eller för miljön. Vi ser att våra kunder, och deras kunder, även reagerar på detta. Ett bättre anpassat emballage kan vara lösningen för den som upplever de nya måtten som ett hinder för att fortsätta skicka Varubrev. Då blir också miljön en vinnare, säger Jesper Johnsson.

Så gjorde Partykungen – bytte Varubrev till MyPack Collect.

Fakta – Nya mått för Varubrev

Den 2 maj 2018 får tjänsten Varubrev nya maxmått. De nya måtten förenklar valet av tjänst för den som vill att försändelsen ska gå direkt till mottagarens postlåda eftersom betydligt fler försändelser nu kommer att kunna nå postlådan och slippa omvägen via ombud och paketutlämningsställen.


De nya måtten är:

  • längd 340 mm
  • bredd 240 mm
  • höjd 70 mm