Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Hämta paket med hjälp av Mobilt BankID

Smartphone som visar PostNords app.

Nu slipper kunderna ta med sig legitimation när de ska hämta ut ett paket. PostNord har lanserat en lösning där mottagaren istället kan identifiera sig med Mobilt BankID.

Hos Tommy Soini, som driver butiken och postombudet Direkten i Sundbyberg utanför Stockholm, kan det ibland bli långa köer med kunder som vill hämta ut sina paket. Den digitala legitimeringen gör hanteringen smidigare.
– Det här underlättar otroligt mycket både för oss och kunderna som nu slipper krångla med id-handlingar. Nu går det snabbare, blir kortare köer och mindre krångel, säger han.

Elisabeth Pagén, projektledare Mobilt BankID i PostNords app.

Den nya lösningen, som är en funktion i PostNords app, gör att mottagaren kan identifiera sig med hjälp av Mobilt BankID. När det är gjort räcker det med att visa den digitala avin i appen för att hämta ut paketet. Mottagaren kan själv använda avin eller skicka den vidare till en bekant som då kan hämta ut paketet.
– Det här är något som kommer att underlätta vardagen för många konsumenter. Och det gäller inte bara hos våra ombud utan också på våra depåer och företagscenter där paket hämtas, säger projektledaren Elisabeth Pagén.

För att kunna hämta ut paketet med Mobilt BankID behöver mottagaren ha PostNords app, paketet måste ha lagts till automatiskt och BankID måste finnas på samma enhet.

– Lösningen är framtagen ur konsumentens perspektiv. Vi vet att många efterfrågat möjligheten att låta någon annan hämta ut paketet på ett enkelt och smidigt sätt när man själv fått förhinder, säger Elisabeth Pagén.

Hur ser du på säkerhetsaspekten?
– Att som mottagare kunna identifiera sig med BankID via PostNord-appen innan man hämtar ut sitt paket är tryggt och säkert. Ett utfärdat BankID innebär att banken går i god för att en persons identitet är säkerställd och att e-legitimationen är utfärdad till rätt person, säger Elisabeth Pagén.

En bonus är att funktionen också löser ett annat problem som drabbar många e-handlare, nämligen när kunderna uppger ett felaktigt namn i samband med sin beställning.
– Om det står ”Lars” på legitimationen och ”Lasse” på paketet får inte servicestället lämna ut försändelsen då det finns risk för bedrägeriförsök. Detta har ställt till det både för e-handlaren och mottagaren. Med hjälp av BankID kommer man runt det problemet, förklarar Elisabeth Pagén.

Tommy Soini, butiksägare, scannar en kunds streckkod i appen.
”Nu går det snabbare, blir kortare köer och mindre krångel", säger butiksägaren Tommy Soini.

PostNord och Digital Identifiering

BankID är en elektronisk identifiering och underskrift för banker, företag och myndigheter.

Digital Identifiering, som är en kostnadsfri lösning kopplad till MyPack Collect, gäller för mottagare i Sverige. Läs mer om Digital Identifiering.

Detta behöver du som e-handlare tänka på

Vad behöver du som e-handlare tänka på?

  • Berätta för dina kunder om PostNords fantastiska app och att det underlättar att legitimera sig med Mobilt BankID när de själva (eller någon annan) ska hämta deras paket.
  • Berätta att beställda varor utlämnas mot identifikation med Mobilt BankID i samband med att de beställer via din sajt.

T ex så här: ”För att hämta ut ditt paket behöver du identifiera dig via Mobilt BankID”.

Du behöver även förse PostNord med följande information:

  • Mottagarens personnummer via EDI (transportinstruktioner).
  • Digital Identifiering avropas som tilläggstjänst (22) för MyPack Collect.

Om mottagaren saknar Mobilt BankID

Om din kund saknar Mobilt BankID behöver du få information om det.

  • Alternativ 1: Du lämnar ut koden till kunden. Det fungerar så här: Kontakta PostNords kundservice via mejl så får du koden som du sedan vidarebefordrar till din kund.
  • Alternativ 2: Du kontaktar PostNords kundservice via mejl och begär paketet i retur.

Paketet skickas sedan ut på nytt av dig, då med ordinarie legitimationskrav, dvs. giltigt ID-kort, körkort eller pass.


Customer service