Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Den stressade eller spontana – här är sex e-handelstyper

Illustration, olika e-handelstyper, av Gustav Dejert.

E-handeln i Sverige omsatte 67 miljarder kronor under 2017, en ökning med 16 procent. Bakom de stora siffrorna finns sex tydliga e-handelskunder – från den stressade till den spontana.

Nästan sju av tio svenskar e-handlar minst en gång i månaden. Men hur e-handlar de egentligen? Sättet att göra det på är väldigt varierande beroende på om man till exempel är bekväm, spontan, nördigt intresserad eller bara allmänt vardagsstressad.

– Av de här olika typerna kan man se att “den spontana” ökar tydligt. Och med tanke på att var tredje e-handelsköp nu görs från mobilen, och det förväntas öka ytterligare, blir även “den stressade” en allt större kundgrupp för detaljhandelsföretagen, säger Carin Blom, detaljhandelsspecialist på PostNord.

Ladda ner E-barometern årsrapport

Det som händer efter köpet har också blivit allt viktigare.
– Snabbare och mer flexibla leveranser kommer göra att allt fler handlar på nätet. Tidigare har det varit fokus på vad som händer innan köpet, de senaste två åren har fokus snarare legat på det som händer därefter. Att erbjuda flera betallösningar och framför allt rätt typer av leveranssätt blir allt viktigare, säger Carin Blom.

Ladda ner appen PostNord för iPhone eller Android.

Bakom statistiken döljer sig sex tydliga e-handelskunder:

    1. Bekväma BerraBerra orkar inte gå i fysiska butiker. Det är ju så mycket folk, så påträngande expediter och blir så varmt att gå med jackan inomhus och… ja, listan kan göras lång. Men att sitta framför datorn där hemma och köpa det man vet att man vill ha går ju bra. Några klick senare är varorna på väg hem, och Berra slipper både svettutslag och den där butiksklaustrofobin.

    2. Fyndiga Fanny
      Fanny har prisjämförelsesajterna som sin startsida och är väl medveten om att e-handel är ju som ett enda stort fyndtorg om man bara har tiden att leta och vet hur man ska göra det. Hon är expert på att snoka upp bästa pris på den där speciella klänningen från Spanien, det tyska pingisracket eller partyskorna från Kina.

    3. Vana Vanja
      Vanja shoppar ofta och effektivt. För henne är fria returer viktigt eftersom hon ofta beställer flera olika storlekar och färger, och skickar tillbaka de som inte passar. Det blir liksom precis som att gå in i provrummet i en fysisk butik, men att göra det hemifrån. Det som inte passar åker tillbaka till butiken och kan säljas igen, det som blir kvar passar perfekt. Win-Win.

    4. Petiga Petter
      Petter är ute efter rätt märke, rätt känsla, rätt specifikationer. Han går gärna till en fysisk butik och kollar lite, jämför finesser och väljer ut exakt det han vill ha innan han beställer det på nätet. Petter är också mer intresserad av det som händer efter köpet, om han får erbjudande om en kundklubb eller kanske några poäng som kan bytas in mot coola saker längre fram.

    5. Spontana Spiros
      Mitt i slösurfandet, som inte sällan slutar med kattfilmer på Youtube, får Spiros plötsligt syn på en måste-ha-sak som han sedan beställer direkt. Ett par klick senare är varan på väg hem, och Spiros – som såklart gärna spontanköper en bokhylla på det där möbelvaruhuset när han egentligen bara skulle ha värmeljus – kan surfa vidare.

    6. Stressade Stina
      Stina är en stressad småbarnsförälder, projektledare både på jobbet och i familjen och har en aktiv fritid – så pass aktiv att just det där med shoppingturer är bortprioriterade. I stället beställer hon det nödvändigaste online, och gärna från mobilen under en sällsynt lugn stund på lunchen eller i väntan på bussen hem.

Fakta: Så e-handlar svenskarna

  • 66 procent av svenskarna e-handlar varor minst en gång i månaden.
  • De mest e-handlade varorna under året var kläder och skor (37 %), skönhet och hälsoprodukter (28 %) samt mediaprodukter (2 %).
  • Genomsnittsumman att handla för var 1 927 kronor per månad under 2017.
  • Tillväxten är störst inom barnartiklar (23 %), bygghandel (21 %) och livsmedel (19 %).
  • E-handelns andel av den totala detaljhandeln är 8,7 %. För tio år sedan var den 3 %.

 

Källa: E-barometern Årsrapport 2017