Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Babyshop: "Hemleveranser är framtidens deal breaker "

Marcus och Linn Tagesson, grundarna bakom Babyshop. Foto: Babyshop

Kontroll. Och paketet hem till dörren. På kvällstid. Det är vad framtidens e-handelskunder kommer att kräva, säger Marcus Tagesson, vd Babyshop.

– Hemleveranser är framtidens deal breaker, säger Marcus Tagesson, vd för e-handelsbolaget Babyshop, som på tio år gått från noll till över en miljard kronor i omsättning.

Han låter extremt säker på sin sak. Detta trots att få i dag väljer hemleverans av paket i Sverige och trots att de allra flesta e-handelskunder – hela 94 procent – enligt PostNords E-barometern Q2 2017 är nöjda med sin senaste leverans.

Prenumerera på E-barometern.

– Kunderna är nöjda i dag. Men det beror delvis på att vi i Sverige är vana vid att hämta paket på utlämningsställen. E-handeln mognar snabbt och vi får smak för nya och smidigare lösningar, säger Marcus Tagesson.
Under hösten har Babyshop genomfört en analys av hur deras kunder vill få sina leveranser.  

– Vi har gjort djupintervjuer och analyserat vår kommunikation med kunderna genom bland annat kundtjänst, på chattar och via mejl. Den tydligaste trenden är att allt fler vill ha hemleveranser. Man vill kunna få dem på kvällen, och man vill kunna styra vilken tid leveransen sker, säger Marcus Tagesson.

E-barometern Q2 2017 bekräftar Marcus Tagessons bild. Åtta av tio konsumenter som handlar på nätet tycker att det är viktigt att kunna välja leveranssätt, men bara hälften ansåg sig kunna göra det vid senaste beställningen.

Leveranser på kundens villkor.

Var femte konsument har vid något tillfälle valt att handla från ett annat företag än de tänkt sig, när de inte fick välja leveranssätt.

– Önskemål om fler valmöjligheter ökar i takt med att e-handeln utvecklas, säger Johan Hellman, Head of eCommerce på PostNord.

Därför inför PostNord nu, utan extra kostnader för kunden, hemleveranser på vardagskvällar som standard. Detta sker till en början i Stockholm, Göteborg och Malmö.
Under hösten kommer PostNord dessutom att börja leverera paket till utlämningsställen även på lördagar, så att beställningar som görs på fredagen kan hämtas ut redan dagen efter.
Men, betonar Johan Hellman, kunden vill inte bara ha snabba och smidiga leveranser.

– Kontroll är otroligt viktigt för att fler ska våga välja hemleverans. I PostNords app kan man följa sitt paket och under leveranstiden styra om en hemleverans om man inte kommer att vara hemma och kan ta emot paketet som planerat, säger han.

Men ju fler alternativ, desto komplexare riskerar utcheckningen att bli i webbutikerna. Det ställer krav på e-handlarna, menar Marcus Tagesson.

– På Babyshop utvecklar vi funktioner för att presentera de mest relevanta leveransalternativen baserat på vad vi vet om kunden. Vilka leveranssätt kunden exempelvis valt tidigare, kombinerat med vad som passar för den aktuella beställningen. Vi kommer att rulla ut det i stor skala snart, säger Marcus Tagesson.

3 måsten – Marcus Tagesson tipsar om tre avgörande faktorer för din webbshop: 

  • Tydlig utcheckning. ”Vi bygger smarta system som presenterar de mest relevanta fraktalternativen baserat på den information vi har om kunden.”
  • Även premiumkunder är prismedvetna. ”Generellt sett har kunder lite mer tålamod att betala för hemleverans än för annan frakt, men de vill inte ha avgift på avgift.”
  • Ordning och reda på hemmaplan. ”Hemleveranser på slottider ställer krav på speditören, men också på oss som e-handelsbolag. Vi måste ha system för att packa och leverera snabbt och exakt.”

Det här måste din utcheckning innehålla:

  • Valfrihet, men inte för mycket på en gång. Kunden vill ha relevant utvalda fraktalternativ med tydlig information om leveranstid och pris.
  • Kontroll. Kunden vill ha kontroll över sitt paket och vill under leveranstiden kunna styra om hemleveranser när något händer som gör att man inte är hemma för att ta emot paketet.