Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Digitala lås blir nyckeln för e-handeln

Glöm drönare, virtual reality eller underjordiska tåg. Det som kommer att lyfta e-handeln till nästa nivå är det digitala låset.

Enligt den senaste E-barometern Q3 2017 kommer varannan svensk att köpa julklappar på nätet, och överlägset flest (26 procent) av dem gör det av bekvämlighetsskäl. Det gäller inte bara julhandeln, det gäller all e-shopping.
 
Ladda ner E-barometern Q3.

– Leveransupplevelsen blir en väldigt viktig del av bekvämligheten. Bekvämt är inte att behöva passa en tid, bekvämt är inte att vara hemma mitt på dagen när man är på jobbet. Bekvämt är att komma hem och de paket man väntat på är där, säger Kenneth Verlage, affärsutvecklingschef på PostNord, och en av de ivriga förespråkarna för digitala lås.
Inom bara några år kommer alla lås att vara digitala, allt från låset på bilen till det på ytterdörren där hemma. Det kommer att öppna upp för e-handeln på ett helt nytt sätt.
PostNord har sedan en tid drivit flera olika pilotprojekt där de har använt digitala lås. Samarbetet med Volvo och deras In-car Delivery – där PostNord levererade paket till bakluckan – blev en världsnyhet.

– Vi fick en internationell uppmärksamhet som var mycket större än storleken på testet som vi gjorde. Det har visat att det finns ett enormt intresse för det här. Det har också visat att vi på PostNord kan skapa innovation i världsklass. Något som även var viktigt för mitt team, att känna att vi kan jobba på den nivån, säger Kenneth Verlage.
En nackdel med Volvo-samarbetet är, naturligtvis, att alla nordbor inte har en Volvo.
Men alla har en ytterdörr.
Därför provade PostNord, tillsammans med ICA och låsföretaget Glue, även In-fridge Delivery, vilket är precis som det låter: Dina matvaror levereras direkt in till kylskåpet.
Det innebar många lärdomar.

– Det är mycket krav som ställs på oss om vi ska gå in i folks lägenheter och leverera i kylen. Allt från att det ska finnas plats i kylen till att vi måste ta av oss skorna… Piloten med In-fridge följde vi upp med en paketpilot, där vi levererade paket innanför dörren. Det var mycket enklare, säger han.
Paketleverans innanför dörr testades därefter även i större skala, och efter utvärderingen är det nu klart att det blir den första stora lanseringen.

Få paketet levererat innanför dörren.
 
Det finns dock en hel del nya rutiner att lära sig först.

– Digitala lås ställer nya krav på oss. Vi ställs inför hundar som kan rymma när vi öppnar dörren. Vi ställs inför larm som kan gå på, vi ställs inför människor som kan vara hemma fast de inte öppnar dörren. Det finns en helt ny värld av saker vi måste tänka på när vi ska leverera på det här sättet.
När kan detta vara igång på bred skala?

– Om ett par år tror vi att det finns tillräckligt med digitala lås på marknaden. Om det bara hade varit upp till oss hade vi varit redo att köra i början på nästa år.

Fakta

Så här fungerar det

  • Chauffören som levererar paketet får en tillfällig kod och när den är förbrukad kan den inte användas igen. Mottagaren får ett sms med leveransbekräftelse och besked om att dörren är låst.

  • Bor man i villa kommer man kunna ha en låda i trädgården där man i första hand kommer ta emot sina paket. I andra hand så kommer chauffören låsa upp ytterdörren om de kommer med stora saker som till exempel en tvättmaskin eller en soffa.

  • I flerbostadshus kommer det finnas ett digitalt dörrlås nere i entrén och sen digitala boxar på entréplan där chauffören kan stoppa in paket. Men även lägenhetsdörrarna kommer att vara digitala, så en soffa kan levereras ända till vardagsrummet.

Vilken är den viktigaste orsaken till att du väljer att köpa julklappar på internet istället för i butik?

  1. Det är enklare/bekvämare (26 procent).
  2. För att slippa trängas i affärerna/julruschen (15 procent).
  3. Det är billigare (15 procent).
  4. Det finns ett större utbud (13 procent).
  5. För att spara tid (10 procent).
  6. Varan finns inte där jag bor (9 procent).
  7. Det är lättare att jämföra priser (6 procent).
  8. Varan levereras direkt hem till mig (3 procent).
  9. Det är långt till affären (1 procent).
  10. Annat (1 procent).

Källa: PostNords E-barometer Q3 2017