Mottagarmakt – en rapport om hur mottagarna helst vill ta emot sin kommunikation

Så får ditt budskap bättre effekt – prata med mottagarna på deras villkor
Rapporten Mottagarmakt tas fram varje år av PostNord i samarbete med Kantar Sifo och kartlägger hur svenska hushåll vill ta emot reklam och affärskommunikation – och hur de reagerar när de inte själva får välja hur och var de ska bli kontaktade.
Det har aldrig tidigare funnits så många kanaler att välja mellan när något ska kommuniceras. Inte heller mottagarna har tidigare haft tillgång till den mängd av olika informationsvägar som finns i dag.
Att välja bort postlådan är att välja bort kunder
Marknadskommunikation i postlådan är uppskattad och ger avsändaren en möjlighet att kommunicera djupare med mottagarna. Det framgår i rapporten att 69 procent av hushållen går igenom sin postlåda varje vardag och då tar del av kommunikationen.
Värdefullt ögonblick som många missar
”Brevögonblicket” när mottagaren öppnar sin post är en utmärkt och lite underskattad möjlighet för företag att kommunicera med sina kunder. Det är ett bra tillfälle att bjuda på kunskap och information, presentera produktnyheter och kanske visa upp ett erbjudande.
Webbinarium – presentation av rapporten Mottagarmakt 2023
Under ett webbinarium den 30 maj presenterade vi rapporten Mottagarmakt 2023. Rapporten tar vi fram tillsammans med Kantar SIFO och vi frågar hur mottagarna vill ta mot olika typer av kommunikation i olika kommunikationskanaler. Vi frågar såväl om administrativ kommunikation som om reklamkommunikation. Vi frågar om digitala kommunikationskanaler som mejl, YouTube, TV, radio, utomhus, och om kommunikation i den fysiska postlådan som brev, tidningar, direktreklam. I sändningen presenterade Thomas Klamell och Karin Petrovski från PostNord rapporten och i studion gästades vi även av Lennart Kjellberg från GroupM samt Morgan Sandström från Kantar som analyserade resultaten och rapportens slutsatser.
Här kan du se sändningen i efterhand.