Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Ladda ner rapporten Mottagarmakt 2017

Kvinna hämtar post vid en brevlådesamling.

Med Mottagarmakt 2017 vill vi göra det enklare för dig som arbetar med kommunikation till olika målgrupper. Den här rapporten ger en inblick i hur och var svenskarna föredrar att ta emot olika typer av information.

Fyll i dina uppgifter så skickar vi rapporten.

I dag har företag och myndigheter många kanaler att välja mellan för att kommunicera med kunder och medborgare. Samtidigt blir också svenskarna allt mer vana vid att ta emot information på nya sätt. I takt med detta ökar kraven på att själv få välja hur, när och var olika former av budskap tas emot.
En majoritet av svenskarna förväntar sig att bli tillfrågade om hur de vill ta emot sin kommunikation. Företag och myndigheter som anpassar sig efter mottagarens önskemål har stor potential att både öka kundnöjdheten och stärka sitt varumärke. Det kan till och med vara avgörande för om företaget får behålla kunden eller inte.

Omnichannel

Ingen enskild kommunikationskanal är rätt för alla budskap till alla människor vid alla tillfällen. Men att kommunicera i flera kanaler med delvis olika innehåll är ett säkert sätt att skapa lojalitet, bygga varumärke och inspirera till köp.

Låt syftet styra

En del information behöver finnas lättillgänglig oavsett var mottagaren befinner sig, medan annat ska vara lätt att spara. Olika kanaler passar bra för olika syften – det viktigaste för att uppnå önskad effekt är att känna till mottagarens preferenser.