Ebarometern

Ett verktyg för dig som vill förstå svensk e-handel.

Ladda ned rapporten för Q3

Ebarometern

Ett verktyg för dig som vill förstå svensk e-handel.

Summering över Q3

Summering av de stora förändringar vi sett detta kvartal.

Tillväxt för e-handeln trots varubrist

+11%

51 % känner oro för varubristen

Branscherna med högst tillväxt

  1. 1Apoteksvaror
    +17%
  2. 2Barnartiklar & leksaker
    +17%
  3. 3Hemelektronik
    +16%
  4. 4Sport & Fritid
    +16%

Svajpa för att växla vyer

Tillväxt för e-handeln trots varubrist

+11%

51 % känner oro för varubristen

Branscherna med högst tillväxt

  1. 1Apoteksvaror
    +17%
  2. 2Barnartiklar & leksaker
    +17%
  3. 3Hemelektronik
    +16%
  4. 4Sport & Fritid
    +16%

Fortsatt tillväxt för e-handeln trots varuförsörjningsproblem

Fjolårets starka e-handel och varubristen till trots – näthandeln i Sverige ökar.

Näthandeln växte med 11 procent under tredje kvartalet. Detta kan tyckas vara en blygsam uppgång i jämförelse med den historiskt höga tillväxten under samma period i fjol då e-handel växte med 39 procent. Det är dock ett gott resultat med tanke på att förra årets siffror var extraordinära, minst sagt. Den fortsatta tillväxten kan delvis förklaras med att de allra flesta fortsatt att arbeta hemifrån och när det var dags för att ta ledighet semestrade majoriteten av alla svenskar hemma i Sverige på grund av att myndigheterna avrådde från onödiga utlandsresor.

Under sommaren 2021 minskade smittspridningen i Sverige kraftigt, samtidigt som antalet personer som vaccinerade sig steg snabbt. Å ena sidan har många konsumenter fått en vana av att handla på nätet under pandemin både av tillgänglighet och bekvämlighet. Å andra sidan visar mätningarna att många fler konsumenterna återgår till de fysiska butikerna igen i takt med att restriktionerna lättades i september månad.

I denna rapport läggs stort fokus på Black Week och julhandeln. Allt tyder på att det blir en betydligt normalare jul i år än förra året. Konsumenterna tror på fler människor ute i julhandeln och större julfiranden med nära och kära, vilket sannolikt betyder fler e-handelsklappar under granen. Julklappshandeln på nätet ser ut att växa med cirka 8 procent och når rekordsiffran 11,4 miljarder kronor under 2021 baserat på konsumenternas egna uppskattningar.

Sist men inte minst visar både de flesta konsumenter och handlare stor oro över eventuell varubrist framöver. Pandemin har skapat stora obalanser i varuförsörjningen globalt. Det råder bland annat brist på komponenter och containrar. Dessutom har bristen på arbetskraft i hamnarna resulterat i att tusentals fartyg väntar på att bli avlastade. På hemmaplan har varubristen lett till att handlarna har rustat sig extra mycket inför julsäsongen. Slutligen uppger många konsumenter att de har börjat handla sina julklappar tidigare för att säkerställa att få det de vill ha. Det ska bli väldigt intressant att se hur julen ter sig i år.

Arne Andersson, E-handelsexpert knuten till PostNord

Soledad Gonzalez, Omvärldsanalytiker PostNord

Arne och Soledad

Hitta oss

Sök brevlåda eller serviceställe


Besöksadress:
PostNord Sverige AB
Terminalvägen 24
171 73 Solna, Sverige

Populärt innehåll

Kundservice

Följ oss

© PostNord Sverige ABCookiesIntegritetspolicy