E-handel

Black Friday – årets största e-handelsdag

På bara några år har Black Friday växt till en av de största handelsdagarna i Sverige. Traditionen med den stora rea-dagen kommer ifrån USA och infaller den sista fredagen i november.

Black Friday har blivit en utmanare till den klassiska butikshandeln och de senaste åren har rean blivit startskottet för julhandeln. Allt fler e-handelsföretag satsar på kampanjer under rea-dagen och på PostNord har dygnen efter Black Friday slagit paketrekord flera år i rad. Enligt rapporten e-barometern (Q3 2020) ökade e-handeln under tredje kvartalet med 39 procent.

Hälften av Black Friday-köpen var julklappar

E-barometern visade att 33 procent av konsumenterna planerade att handla något under rean. Hälften av dem passade på att köpa julklappar. De vanligaste produktkategorierna i anslutning till Black Friday var hemelektronik, följt av kläder och skor.

Tips inför Black Friday

  • Börja planera i tid!
  • Se till att kommunicera med leverantörer och kunder samt alla där emellan för att hantera förväntningarna.
  • Trycktesta sajten så att den klarar den ökade trafiken under dygnet.
  • Kontakta logistikleverantören i god tid och planera upphämtning av paket.
  • Det kan vara svårt att planera försäljningen under Black Friday, hör av dig till oss på PostNord så tidigt som möjligt på dagen om volymerna avviker, så kan vi planera om våra resurser i tid så att dina försändelser kan hämtas upp.
  • Fånga in nya kunder, planera för att de ska fortsätta handla, dvs ha en lojalitetsplan.
  • Marknadsför dig i tid och i relevanta kanaler – det är stor konkurrens och den som planerar väl blir mest framgångsrik.

Se livestreamen från Black Friday 2020

Vi tog temperaturen på såväl e-handelsföretag som logistiklager i Sverige. Peter Hesslin från PostNord, Per Ljungbeck från Svensk Digital Handel, Patrik Müller från Nets, Ted Boman från Gina Tricot och många fler gästade sändningen. Det bjöds på besök hos ombud, e-handelsföretag och terminaler.

Video

E-handel

Coronasmittan har lockat tidigare skeptiska konsumetgrupper till e-handeln. Foto: Peter Phillips.

Corona lockar äldre till e-handeln

Ett virus har ställt svenskarnas rutiner på ända. Det märks inte minst på e-handeln som nu lockar tidigare skeptiska konsumentgrupper.

Läs mer om corona och e-handeln

E-handel

En mobilskärm som visar en spårning av paket i tjänsten Spåra brev, paket och pall.

Efterlängtad funktion lyfter våra hemleveranser

Snart kan konsumenterna få ett snävare tidsspann för leverans och följa våra leveranser i realtid. En efterlängtad funktion som lyfter företagets hemleveranser till nästa nivå.

Läs mer om ny funktion för hemleveranser

Tjej på promenad, tittandes i sin mobil.

E-barometern

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.

Läs senaste rapporten

Tidigare rapporter hittar du i arkivet