Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

DR-monitorn 2018

Illustration från omslaget av rapporten DR-monitorn 2018.

Rapporten DR-monitorn bygger på resultaten från en undersökning av svenskarnas attityder till, och vanor att, ta emot reklam i olika kanaler, främst direktreklam (DR) i postlådan.

Rapporten DR-monitorn bygger på resultaten från en undersökning av svenskarnas attityder till och vanor att ta emot reklam i olika kanaler, främst direktreklam (DR) i postlådan.

Postlådan trotsar alla trender och försvarar sin position som svenskarnas favoritkanal för att ta emot reklam – trots att antalet kanaler ständigt blir allt fler. Varför är det så? Därför att valfrihet aldrig blir omodernt. Att synas i ett sammanhang där mottagaren själv väljer hur, när och om hen vill ta del av ditt budskap, är det bästa sättet att nå fram till hjärtat och förbli ett uppskattat inslag i människors vardag.

I dag har konsumenterna all makt. Makt att stänga av, trycka bort och logga ut om de tycker du stör. De blir allt mer kräsna och medievana, och de ägnar sig åt multitasking och vistas i en omnichannelmiljö – vare sig det handlar om shopping eller mediekonsumtion.
DR-monitorn 2018 visar på vikten av att målgruppsanpassa budskap och kanalval, och utnyttja de påtagliga synergier som finns mellan olika
medier.

Ladda ner DR-monitorn