Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Postlådor vid villor och radhus

Du underlättar för brevbäraren om du har en postlåda som är rätt utformad och placerad. Då kan posten delas ut i en bra arbetsmiljö till rätt mottagare på ett effektivt sätt.

Ska du sätta upp en ny postlåda eller flytta en gammal? Hör av dig till vår kundservice för att få kontakt med brevbäraren eller ditt lokala brevbärarkontor, för att stämma av placeringen. En placering som inte är godkänd kan leda till att posten inte delas ut till dig. Det är fastighetsägaren, alternativt du som postmottagare, som ansvarar för att sätta upp, eventuellt flytta, samt märka postlådan.

Utforma och placera postlådan rätt i lådsamling.
Utforma och placera postlådan rätt och vid tomtgräns.

Säsongsboende

Säsongsboende är du om du bor mindre än halva året på adressen, till exempel i ett fritidshus. Som säsongsboende placerar du din postlåda i närmast befintliga lådsamling.

Prata med brevbäraren eller kontakta vår kundservice.

Det ska vara lätt att nå postlådan

Det är fastighetsägaren, alternativt du som postmottagare, som ansvarar för att skotta bort snö eller hålla undan buskar och träd så att brevbäraren kan nå brevlådan från sitt fordon. Är det oframkomligt kan inte posten delas ut.

Post som inte delats ut

Post som inte kan delas ut, beroende på till exempel trafikhinder eller en låst port, lagras på brevbärarkontoret och delas ut i nästkommande utdelningstur.

Missnöjd med utdelningen?

Det finns flera olika postoperatörer som delar ut post. Om du anser att PostNord har gjort ett misstag, uppmanar vi dig att höra av dig med dina synpunkter så att vi kan se över vad som gått fel. Det hjälper oss att förhindra att det händer igen och ger oss möjlighet att göra ett bättre jobb. Du kan höra av dig via telefon, e-post, Facebook eller Twitter. Vi tittar på alla kundsynpunkter som kommer in och återkopplar till de berörda brevbärarna, för att säkerställa att fel inte upprepas.

Rådet för utdelningsfrågor

Om du har synpunkter på hur PostNord följer riktlinjerna (pdf, PTSFS 2008:6) kan du få ditt ärende prövat av  Rådet för utdelningsfrågor.