Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta eller klicka vidare på webbplatsen. Läs mer om Cookies

Utdelning av post

Vi delar ut post under hela dagen till alla hushåll på helgfria vardagar. Tänk på att det finns fler aktörer än PostNord som delar ut post. De flesta av dessa delar inte ut post varje dag. Väntar du på ett brev är det en bra idé att kontakta avsändaren till brevet för att höra vem som anlitats som leverantör.

Leveranstid

Det är den tjänst avsändaren valt som avgör hur lång tid leveransen tar. Annat som påverkar leveranstiden är när brevet är inlämnat eller lagt på brevlådan. Sök leveranstid.

Underlätta utdelning

För att vi ska kunna dela ut din post är det är viktigt att postlådan och brevinkastet är rätt utformade och placerade. För att din post ska komma fram är det viktigt att avsändaren har skrivit rätt adress och att det är frankerat med rätt porto.

Adressändring och eftersändning

Kom ihåg att göra en adressändring om du ska flytta, och beställa eftersändning av din post om du vill att den ska skickas vidare till den nya adressen. Du kan även göra en tillfällig eftersändning eller beställa lagring av din post.

Saknad post

Man ska kunna lita på att mottagaren får sitt brev eller kort i tid. Trots det kan det ändå hända att ett brev blir försenat eller inte kommer fram och fel kan uppstå av olika anledningar.

Har du inte har fått din post kan det bero på olika orsaker:

  • Mottagarens adress är felaktig.
  • Brevets avsändare kan ha valt en tjänst som har en längre befordringstid.
  • Ditt namn står inte på dörren, postlådan eller fastighetsboxen.
  • Du är nyinflyttad och har inte anmält adressändring, beställt eftersändning eller satt ditt namn på dörren, postlådan eller fastighetsboxen.
  • Brevbäraren har förhindrats, till exempel på grund av extraordinära väderförhållanden, trafikhinder eller att porten har varit låst. Då lagrar vi posten på brevbärarkontoret och delar ut den vid nästa utdelningstur.

Meddela oss om saknad post

Brev som vi inte kunnat dela ut på grund av felaktig eller ofullständig adress, sänds åter till avsändaren. Finns ingen tydlig avsändaradress, skickar vi enligt postlagen inrikes brev till Post- och telestyrelsen (PTS). Det går att fråga efter saknade brev på PTS webbplats. Brev från utlandet som inte kunnat delas ut returneras till avsändarlandet.

Post som kommit fel

Om du fått post som inte ska till dig, får du gärna om du har möjlighet, lägga posten hos rätt mottagare. Om detta inte är möjligt kan du lägga den på någon av våra brevlådor.