e-barometern

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handel.
 
E-barometern Q3 2016  med tema julhandel är här!   

Hämta rapporten

Om e-baro​metern

E-barometern publiceras en gång per kvartal och redovisar e-handelns omsättning och tillväxt tillsammans med undersökningar bland konsumenter och e-handelsföretag kring olika teman. Rapporten följer utvecklingen inom hela den digitala detaljhandeln, både bland renodlade e-handelsföretag och bland kedjor. E-barometern bygger på två konsumentundersökningar och en företagsundersökning. E-handeln definieras som försäljning av varor via internet som levereras hem, till ett utlämningsställe eller hämtas i butik-, lager- eller utlämningslokal av konsument.

e-baro​metern Q3 2016

E-barometern Q3 2016 baseras på information som samlats in från detaljhandelsföretag i oktober 2016. Totalt 369 företag som säljer varor över internet deltog i mätningen. Företagsmätningen genomfördes 4–21 oktober 2016. Fyra konsumentundersökningar har genomförts med hjälp av TNS Sifos webbpanel. Alla undersökningar är gjorda med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 18–79 år. Den första undersökningen genomfördes i augusti 2016 med sammanlagt 1 686 respondenter. Den andra genomfördes i september 2016 med 1 651 respondenter. Den tredje och fjärde undersökningen genomfördes i oktober 2016 med 1 603 respektive 3 001 respondenter. Webbundersökningarna är representativa för de 95 procent av Sveriges befolkning som har tillgång till internet. I löptexten benämns dessa oftast som konsumenterna eller svenskarna.

Sammanfattning

  • E-handeln ökade med 15 procent under tredje kvartalet 2016.
  • De branscher som ökade mest under perioden är livsmedel (31 procent tillväxt) samt sport-och fritid (26 procent tillväxt).
  • De mest e-handlade varorna under perioden var kläder och skor (35 procent e-handlade modevaror per månad under Q3 2016) respektive mediaprodukter (28 procent e-handlade mediavaror per månad).
  • Prognosen för helåret 2016 ligger kvar på 16 procent, vilket skulle betyda att e-handeln i Sverige skulle omsätta drygt 58 miljarder kronor.
  • Temat i denna rapport är julhandel och svenska konsumenter spås handla allt mer på nätet under årets julhandel.
  • 3 av 10 julklappar kommer att köpas på nätet i år, jämfört med cirka var fjärde julklapp under julhandeln 2015.
  • Förra året uppskattade svenskarna att de handlade julklappar på nätet för 5 miljarder kronor, i år kommer de att handla för 6,2 miljarder, dvs 24 procent mer än i fjol.
  • 6 av 10 e-handelsföretag tror att försäljningen kommer att öka under årets julhandel.
  • Nätshopparna planerar att handla tidigare för att säkerställa leverans innan jul (dryg vecka innan julafton), medan e-handelsaktörerna garanterar senare leveranser (dagarna innan jul).
 
 
 
 
Beställ e-barometern

Hämta e-barometern

E-barometern Q3 är här med tema julhandel. Den beskriver svenska konsumenters köpbeteende och e-handelsaktörernas satsningar inför julen.


​​​
© PostNord Sverige AB | Cookies | Integritetspolicy