Retail Day
Den 20 februari sände vi branschens stora e-handelsevent Retail Day, som gav dig insikter från E-barometerns årsrapport – hur e-handels har utvecklats under 2023.
Under sändningen bjöds det på intressanta samtal, färska analyser och insikter på temat: E-handelskartan ritas om och tillväxten tar fart.
Det bjöds på insiktsfulla diskussioner om: Hur ska e-handlare navigera i den disruptiva tid vi befinner oss i. Vi spår att e-handeln har kommit ur sin kris och är på väg in i en helt ny skepnad. De närmaste 5–7 åren rustar branschen för en kraftig tillväxt och ökade paketvolymer. Det innebär stora förändringar för samhällen, städer, och branschen. Men även om förutsättningarna för tillväxt finns för dig som e-handelsföretag, är konkurrensen tuffare än någonsin.
En fullmatad förmiddag som gav värdefulla insikter om e-handel – som vi hoppas kan stärka din affär. Titta gärna på sändningen, och ladda hem E-barometern.
Med oss i studion gästade aktuella personer som Erika Svensson, hållbarhetschef Apotea, Gustav Hasselgren, vd Apohem, Tom Thörnblom, kommunikations- och hållbarhetschef Lyko, och Björn Thorngren, vd Meds.
Se sändningen
Program Retail Day
Tema: E-handelskartan ritas om och tillväxten tar fart
Inledande samtal med Marie Rudolfsson, affärsområdeschef paket på PostNord
Medverkande:
- Marie Rudolfsson, affärsområdeschef paket, PostNord
- Ellinor Persson, programledare
Vi presenterar e-handelns utveckling i Sverige och de viktigaste insikterna från E-barometerns årsrapport 2023.
Medverkande:
- Jan Jakobsson, chef digital partner, affärsområde paket, PostNord
- Jonas Arnberg, detaljhandelsexpert och poddare
E-handelns nya spelplan i Sverige och världen
Den fjärde industriella revolutionen
Medverkande:
- Robin Teigland, ekonomiprofessor och forskare, Chalmers tekniska högskola
Framtidsspaning: 2030 – året då e-handeln blir större än butikshandeln?
Medverkande:
- Emma Hernell, vd, HUI
- Marie Rudolfsson, affärsområdeschef paket, PostNord
- Johan Munck, vd, Polarn O. Pyret
En hållbar e-handelsomställning – nya lagförslag ställer nya krav
Medverkande:
- Rebecka Berntsson, Public Policy Manager Nordics, Amazon
- Erika Svensson, hållbarhetschef, Apotea
- Tom Thörnblom, kommunikations- och hållbarhetschef, Lyko
- Jakob Nordfeldt, vd, Skrym
- Josephine Darlington, programansvarig, ASTER – Alliance for Sustainable E-commerce
- Naznoush Habashian, hållbarhetschef PostNord
Apotek och Skönhet – faktorerna bakom succén?
Medverkande:
- Gustav Hasselgren, vd, Apohem
- Björn Thorngren, vd, Meds
- Jonas Häggvist, vd, Parfym.se
Cirkulär handel – en affärsmodell i expansiv tillväxt
Medverkande:
- Sofia Hagelin, Head of Circular, PR and communications, Tradera
- Joel Falck, grundare KitchenTime och e-handelsrådgivare
- Sebastian Rudenstam, medgrundare och vd Beleco
Prisstrategier – en lönsammare konvertering i checkouten
Medverkande:
- Anders Ekman, medgrundare och partneransvarig, Ingrid
- John Ekman, Chief Conversionista and Partner at ARC
Hur driver företag tillväxt genom AI efter tredjepartscookies död?
Medverkande:
- Claes Eriksson, Head of Data and Measurement Northern Europe, Google
Framgångssagorna bakom en ökad lönsamhet
Medverkande:
- Fredrik Norberg, vd, CDON/Fyndiq
- Per Hansson, lagerchef och Fulfilment Director, Boozt
Konsumentbeteende i lågkonjunktur
Medverkande:
- Katarina Graffman, Dr. kulturantropologi
Kommer marknadsplatserna bli konsumenternas Mecca?
Medverkande:
- Bengt Wessborg, e-com- och AI-expert, Ghostar
- Anjali Bhatnager, vd, Törn
- Anna Nordlander, Amazonexpert
- Fredrik Norberg, vd, CDON/Fyndiq
Gamifiering – hur kan företag genom spellogik stärka kundupplevelsen, lojaliteten och öka engagemanget?
Medverkande:
- Tom Flumé, vd och grundare Moss & Noor ,
- Wilhelm Sporrong, vd, Gamifiera
Teknikskiftet ställer nya krav på morgondagens bolag
Medverkande: Amer Mohammed, futurist
Reflektioner – vad tar vi med oss?
Medverkande:
- Marie Rudolfsson, affärsområdeschef paket, PostNord
- Ellinor Persson, programledare
Prenumerera på E-barometern
Rapporten ges ut fyra gånger om året.