Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

Utdelning i flerfamiljshus

Vi vill säkerställa att posten delas ut till rätt mottagare och att brevbärarna kan dela ut posten på ett effektivt sätt i en bra arbetsmiljö.

Utdelning i fastighetsbox

Bor du i lägenhet i flerfamiljshus får du i första hand din post i fastighetsboxar placerade på entréplanet. Det gör det enkelt för dig att ta emot inte bara brev utan också större försändelser som e-handlade varor. Det förbättrar brevbärarens arbetsmiljö och är säkrare för dig som mottagare.

Din fastighetsägare eller bostadsrättsförening ansvarar för att boxen är märkt på rätt sätt.

Behov av ny nyckel

Om du har förlorat nyckeln till din fastighetsbox behöver du kontakta din fastighetsägare eller hyresvärd, beroende på om du bor i bostads- eller hyresrätt.

Utdelning i brevinkast

Där det inte finns fastighetsboxar delas posten ut genom brevinkast i lägenhetsdörren eller i en postlåda på våningsplanet.

Mått för brevinkast och postlådor i flerfamiljshus

  • bredd 23 cm
  • höjd 3 cm
  • höjd från golvet 60–125 cm
  • brevinkastet får inte ha en tröghet som överstiger 8 N (Newton)

Märk inkastet eller postlådan tydligt med vilka som bor i lägenheten – låt texten vara minst 8 mm hög.

Det är viktigt med bra ljusförhållanden. Belysningen på våningsplanen ska uppgå till minst 200 lux och i trapporna till minst 100 lux.

Brevinkastet eller postlådan ska vara hela och kunna användas utan risk för skär- eller klämskador.

Post som inte delats ut

Post som inte kan delas ut på grund av att till exempel porten är låst eller hissen inte fungerar, lagras på brevbärarkontoret och delas ut i nästkommande utdelningstur. Om din portkod är ändrad eller kommer att bli utbytt är det viktigt att du anmäler det till oss så att vi kan komma in. Anmäl ändrad portkod.

Utdelning vid långvariga renoveringar

Ofta innebär renoveringar av avloppsstammar, hissar eller liknande, att arbetsmiljön för brevbärarna blir ohållbar. Ta kontakt med vår kundservice för att få hjälp med att se hur utdelningen av post kan lösas under den tid renoveringen påg

Kontakta oss

Vill du veta mer eller har frågor är du alltid välkommen att kontakta vår kundservice.

Kontakta oss
Kontakta oss