Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

PostNord agerar

Tack alla som har lämnat feedback om vår service via PostNord lyssnar. På den här sidan kommer vi varje vecka gå igenom en del av de synpunkter som ni lämnat.

Om ett paket inte kommer fram

Ibland händer det att ett paket inte levereras som det ska. Som mottagare kan du få hjälp att spåra och hitta paket av vår kundservice. De kan söka på olika sätt i system och på terminaler och distributionspunkter.

Så länge man kan se att ett paket ”rör på sig”, det vill säga att det registreras vid olika punkter på sin väg mot dig, så länge kan också kundservice spåra och försöka ”fånga” det. Ibland krävs det istället en fördjupad undersökning för att få reda på vad som hänt paketet. Då går ditt ärende automatiskt vidare till reklamationsavdelningen.

Där gör en handläggare en utredning. Du får ett meddelande när utredningen börjar, och den ska vara klar senast inom 30 dagar för ett inrikes paket. För utrikes paket gäller 60 dagar. Under tiden som vi söker efter paketet får du återkoppling om vi behöver ytterligare information från dig.

Omkring 80 procent av de paket som reklamerats som försvunnet hittas igen. Det kan vara så enkelt som att adressetiketten fallit av. Då hamnar paketet på en särskild avdelning där man registrerar innehåll och utseende, så att handläggarna kan söka efter just dina saker. Om något ändå inte har kommit tillrätta efter 30 dagar kan det bli aktuellt med ersättning.

Det är viktigt att skilja på att söka ett paket och att vilja ha ersättning för att det inte kommer fram i tid. Som mottagare får du givetvis alltid hjälp att spåra paketet, men när det gäller ersättning är det avsändaren som köpt tjänsten ”skicka paket” av PostNord, och det är avsändaren som kan få ersättning enligt de villkor som gäller för just det paketet. Som mottagare ska du vända dig till avsändaren om du har krav på ersättning.

Aktuella kvalitetssiffror

Vecka 7 presenterade vi kvalitetssiffror för brev och paket under januari 2017. Årets första månad var stabil när det kommer till kvaliteten. Läs mer om kvalitetsutfallet.

Läs även om de övergripande åtgärder som vi vidtog i oktober 2016 för att leveranserna av brev och paket ska fungera bättre.

Fortsätt gärna att lämna synpunkter. Tala om vad du tycker om oss och om det är något med vår service du inte är nöjd med.
 
Om du har frågor eller åsikter om ett enskilt ärende – brev eller paket – så kontakta vår kundservice på 0771-33 33 10 eller via e-post. Vi finns även på Twitter: @PostNordSverige och på Facebook.

Läs mer om hur kvaliteten för brev och paket utvecklas och vad som påverkat vår kvalitet den senaste månaden.
PostNord lyssnar
PostNord lyssnar

PostNord lyssnar

Utöver allt det vi redan gör kommer dina synpunkter hjälpa oss att bli ännu bättre. Här kommer du att hitta mer information om det framöver.
Tala om vad vi kan bli bättre på eller göra annorlunda.