Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

PostNord Logistics Award

PostNord Logistics Award

PostNord Logistics Award instiftades 2002 för att uppmärksamma och premiera god logistik. Nu ska Sveriges ledande logistikpris delas ut för sextonde året i rad.

Har du Sveriges bästa logistiklösning?

PostNord Logistics Award är tävlingen som belönar årets allra bästa logistiklösning. Vi letar efter den smartaste och mest innovativa lösningen oavsett hur stor eller liten verksamheten är.

Skicka ditt bidrag till logistikpriset@postnord.com och motivera din anmälan utifrån urvalskriterierna. Ange även företagsnamn, organisationsnummer, adress samt namn, e-post och telefonnummer till en kontaktperson.

Välkommen med ditt bidrag senast den 31 januari 2018.

Vinnaren utses vid ett logistikseminarium i slutet av mars 2018. Detaljer kring det kommer längre fram.

Förra året vann Apotea

Vinnaren tillkännagavs i samband med ett logistikseminarium på PostNords huvudkontor i Solna. Apotea tog hem priset i hård konkurrens med övriga finalister – Elgiganten, MECA och Oenoforos.

Juryns motivering

E-handelsbolaget Apotea utmanar apoteksbranschen och bygger sin snabba, lönsamma tillväxt genom en innovativ och effektiv logistik och varuförsörjning som skapar förutsättningar för låga priser, ett stort sortiment, hög tillgänglighet och snabba leveranser – allt med kunden i fokus. Etiska, sociala och miljömässiga aspekter genomsyrar Apoteas utvecklingsarbete och utgör grunden för en långsiktigt hållbar verksamhet.
Läs artikel och se film.

Tidigare vinnare​​​

Vinnare Apotea

– Det är grymt roligt att få priset! Logistik är oerhört viktigt och att då vinna det finaste priset inom detta område känns väldigt bra. Priset ska förstås till lagret i Morgongåva, till vår personal där, säger Pär Svärdson, vd på Apotea.

Pär Svärdson bygger sin e-handelssuccé Apotea på den avgörande kundupplevelsen. En gång i veckan åker han till lagret i Morgongåva och plockar varor. Alltid med samma inställning: vad kan förbättras? Små detaljer som att ta bort en onödig knapptryckning och ändra paketens form har gjort mycket för att effektivisera Apotea.

– När, var, hur? De tre frågorna om leveransen måste vi vara extremt tydliga med att besvara när kunden gör sin beställning. Leveransupplevelsen är nyckeln till framgång, ändå är det många e-handlare som slarvar med den, säger Pär Svärdson.

Apoteas filosofi är att ta bort i stället för att bygga in ny funktionalitet i logistikkedjan. Ju enklare och tydligare, desto effektivare. En tydlighet som nu lett till att de vunnit PostNord Logistics Award 2016.

På de fem år som har gått sedan Pär Svärdson tog över det förlusttyngda Familjeapoteket och startade Apotea har antalet paketleveranser om året ökat från 30 000 till tre miljoner. I dag erbjuder de flertalet olika leveranssätt och fraktlösningar, från hemkörning till Instabox med leverans inom några timmar.

Nyligen har Apotea börjat leverera extremt känsliga kylvaror, som vissa mediciner, i en obruten kylkedja.

– Vårt motto är att vi ska kunna leverera ormserum. Kan vi det har vi definitivt en säker och snabb leverans.

Övriga nominerade i PostNord Logistics Award 2016 var Oenoforos, Elgiganten och Meca.
Samtliga har visat att de lever upp till de höga krav på kreativitet, lönsamhet och hänsyn till miljö- och klimatpåverkan som juryn ställer.

För mer information

Annéa Nordqvist, PostNord Sverige AB

Telefon: 010-436 58 48