Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

PostNord i trafiken

Vi får en del frågor om hur PostNords chaufförer agerar i trafiken och var vi parkerar våra fordon.

Nyligen dök frågan upp från en person som noterat att våra lastbilar kör i bussfilen på Liljeholmsbron i Stockholm. Självklart ska vi uppträda korrekt i trafiken. Våra chaufförer ska följa lagar, förordningar och hastighetsbegränsningar i trafiken. Exempelvis får vi inte parkera våra fordon på cykelbanor, oavsett om det är lastbilar, utdelningsfordon, elbilar eller cyklar. Men det finns vissa undantag.

Några exempel på dispenser:

  • PostNord har tillstånd för brevtransporter i kollektivkörfält i Stockholms län, som alltså inkluderar bussfilen på Liljeholmsbron.
  • På många orter i landet, till exempel i Eskilstuna, Älmhult och Kungsbacka har vi tillstånd att köra moped eller eldrivna utdelningsbilar på cykelbanor.
  • I Fjällbacka har vi ett säsongsstyrt tillstånd att köra mot enkelriktat på vissa gator.
  • I Örebro har vi dispens från parkeringsförbud på vissa platser i samband med brevlådetömning och postservice.
  • I Piteå har vi tillstånd att köra bil på gågatan i centrum fram till klockan 10.00.
  • I Örnsköldsvik har vi ett transporttillstånd för enskilda vägar som innebär att vi får köra där med tyngre fordon än vad skylten anger, trots skyltning om maxvikt.

I PostNords uppförandekod, Code of Conduct, som ska följas av alla våra medarbetare, framgår det att medarbetare som kör någon typ av fordon i tjänsten ska följa gällande trafikregler och köra på ett hänsynsfullt sätt så att ingen utsätts för onödiga faror eller risker. Vårt mål är stolta yrkesförare som är goda föredömen i trafiken och kör på ett miljöriktigt sätt.