Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Vi arbetar för att du ska bli nöjd

Vi försöker hela tiden bli bättre på att leverera. På den här sidan berättar vi om vad vi gör för att förbättra oss. Vi tar gärna emot tips för att bli ännu bättre.

Försenade försändelser är ett ämne som återkommer i frågor och synpunkter från våra kunder. Många undrar hur det kan komma sig att det alls blir förseningar. Det kan finnas flera skäl till det, och ett av dem är försenade transporter. I maj orsakades till exempel nästan hälften av alla förseningar av transportstörningar.

Alla brev och paket som förmedlas av PostNord åker någon gång i ett fordon, och många försändelser hinner med att fraktas både med tåg, bil och cykel eller moped. Till exempel färdas 65 procent av den post som levereras över natt med tåg, och 31 procent fraktas med flyg för att hinna fram till sina mottagare.

I en transportberoende verksamhet som PostNords får man räkna med ett visst mått av störningar; trafikolyckor, snöstormar leder till blockerade vägar eller dimma som förhindrar flygplan att landa är svårt att helt eliminera. Men det är extraordinära händelser, och de flesta mottagare inser givetvis att om de själva inte kan åka till jobbet på grund av snön så finns det en risk för att inte heller PostNords bilar kan komma fram.

Den största och vanligaste störningen står tågförseningarna för. Just nu beror det till stor del på de många banarbeten som pågår under sommarhalvåret. Även om vi vet om dem i förväg och kan planera utifrån det så uppstår det störningar, eftersom reparationer sällan fortlöper som man planerat för. Det är absolut nödvändigt att underhålla banorna, slitna rälsar, växlar och signalsystem är i sig en orsak till förseningar, och, ännu viktigare, ett säkerhetsproblem. Men trots det uppstår ett dilemma eftersom underhållet som sådant skapar följdförseningar.

När tåg, flyg och lastbilar försenas till terminalerna uppstår lätt följdförseningar. Brev- och pakethantering är en processindustri, och varje transport som kommer är noggrant schemalagd så att maskiner och personal ska vara redo. När en transport blir sen kommer den ofta in på en annans ”slot”, och maskiner och personal är upptagna med den leveransen. Den försenade måste därför vänta, och det kan då bli större förseningar.

Vi jobbar alltid hårt för att hinna ikapp när något har blivit fördröjt i ett steg av processen och i de allra flesta fall resulterar de här förseningarna inte till mer än ett dygns fördröjning. Vid sällsynta tillfällen blir förseningen upp till två dygn, men längre än så ska du som mottagare inte behöva vänta på dina försändelser. Och det är förstås viktigt att komma ihåg att en överväldigande majoritet av allt som skickas också kommer fram precis som det ska. 

Lämna gärna synpunkter. Tala om vad du tycker om oss och om det är något med vår service du inte är nöjd med.
 
Om du har frågor eller åsikter om ett enskilt ärende – brev eller paket – kontakta vår kundservice på 0771-33 33 10 eller via e-post. Vi finns även på Twitter: @PostNordSverige och på Facebook.