Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Vi arbetar för att du ska bli nöjd

Vi försöker hela tiden bli bättre på att leverera. På den här sidan berättar vi om vad vi gör för att förbättra oss. Vi tar gärna emot tips för att bli ännu bättre.

När en försändelse försenas 3

Brev och små paket som försenas är en återkommande fråga till oss. Skälen till att något försenas kan vara flera, en del av dem finns i vår verksamhet och annat är sådant som vi inte kan påverka. Det kan till exempel vara en felaktig eller ofullständig adress, ett oväder som hindrar framkomligheten eller en som olycka försenar posttågen. En del av det har vi berättat om tidigare.

Ibland uppstår förseningarna på PostNords brevbärarkontor och terminaler. När det sker handlar det ofta om att många i personalen råkar bli sjuka samtidigt, som i influensatider. Den personal som ändå jobbar gör alltid det som går för att hinna med, till exempel genom att dela upp andras rundor mellan sig, ta in extraarbetare eller försöka låna personal från ett annat kontor. Det är tyvärr inte alltid det räcker till, och ibland händer det att vi helt enkelt blir tvungna att ställa in en runda en dag. Om det händer ser vi alltid till att de som bor längst den rundan får sin post dagen efter.

Brev- och pakethantering är en personalintensiv processindustri, och en viktig del i arbetet är att planera i förväg så att rätt antal personer befinner sig på rätt plats vid rätt tidpunkt. Det är särskilt viktigt på våra terminaler. För att göra det behöver vi ta hänsyn till en mängd parametrar, till exempel hur mycket post vi beräknar att vi ska hantera under ett visst dygn.

Ibland spricker prognoserna. Det kan vara att en stor kund glömt att berätta att det kommer ett stort utskick en speciell dag, eller att många på ett arbetspass är sjuka samtidigt. Då blir det bråda tider för den personal som finns på plats, som givetvis gör allt för att det ändå ska klaffa. Ibland kan den trånga sektorn vara utrymmet i maskinerna; även om en snabb brevsorteringsmaskin kan hantera 30–40 000 brev i timmen når den ett tak om det kommer får många försändelser samtidigt.

PostNord i Sverige har 20 000 duktiga och hängivna medarbetare som varje dag jobbar hårt för att alla försändelser som anförtros oss ska komma fram i rätt tid till rätt mottagare. En del av medarbetarna arbetar ständigt med att förbättra och finslipa de delar av kedjan vi kan påverka, som personalplanering, volymprognoser och inte minst att rekrytera rätt personer som framtidens medarbetare.  

Lämna gärna synpunkter. Tala om vad du tycker om oss och om det är något med vår service du inte är nöjd med.
 
Om du har frågor eller åsikter om ett enskilt ärende – brev eller paket – kontakta vår kundservice på 0771-33 33 10 eller via e-post. Vi finns även på Twitter: @PostNordSverige och på Facebook.