Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

PostNord agerar

Tack alla som har lämnat feedback om vår service via PostNord lyssnar. På den här sidan kommer vi varje vecka gå igenom en del av de synpunkter som ni lämnat.

Därför stoppar PostNord ibland utdelning av post

Under förra veckan uppmärksammade media att PostNord inte delat ut post på några adresser i Hjulsta utanför Stockholm. Vad som inte uppmärksammats är att även Bring och Premo, som delar ut morgontidningarna, stoppat sin utdelning.

I samverkan med övriga intressenter har åtgärder genomförts så att stoppet har kunnat hävas, och problemet är löst för nu.

Skälet till just det här tillfälliga stoppet var att det sedan en tid varit olustiga och osäkra förhållanden i de aktuella fastigheterna. Arbetsmiljön för våra och Brings brevbärare samt Premos tidningsbud var till slut oacceptabel. För två veckor sedan beslutade därför skyddsombuden om ett så kallat skyddsstopp, vilket ledde till att alla aktörer stoppade sin utdelning och att mottagarna själva fick hämta sin post.

Att ett skyddstopp införs till följd av hot och otrygg arbetsmiljö är mycket ovanligt. Det händer ibland att utdelningen stoppas för att inkast och/eller postlådor blir ett arbetsmiljöproblem, till exempel för att de sitter för högt eller är för tröga. Vi postoperatörer försöker alltid tillsammans med övriga intressenter hitta en lösning på problemen innan det går så långt som till ett stopp.

PostNord vill och ska dela ut post. Men vi gör det inte till priset av våra brevbärares hälsa eller säkerhet. Vårt uppdrag är att säkerställa att vi kan fullgöra vårt samhällsuppdrag – att varje dag hämta och lämna post till alla i Sverige – under för medarbetarna trygga former.

Aktuella kvalitetssiffror

Läs om de övergripande åtgärder som vi vidtog i oktober 2016 för att leveranserna av brev och paket ska fungera bättre.

Fortsätt gärna att lämna synpunkter. Tala om vad du tycker om oss och om det är något med vår service du inte är nöjd med.
 
Om du har frågor eller åsikter om ett enskilt ärende – brev eller paket – så kontakta vår kundservice på 0771-33 33 10 eller via e-post. Vi finns även på Twitter: @PostNordSverige och på Facebook.

Läs mer om hur kvaliteten för brev och paket utvecklas och vad som påverkat vår kvalitet den senaste månaden.
PostNord lyssnar
PostNord lyssnar

PostNord lyssnar

Utöver allt det vi redan gör kommer dina synpunkter hjälpa oss att bli ännu bättre. Här kommer du att hitta mer information om det framöver.
Tala om vad vi kan bli bättre på eller göra annorlunda.