Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Leveranskvalitet

Vi följer upp den tekniska leveranskvaliteten för brev och ODR (oadresserad reklam) med de statistiska mätinstrumenten SWEX (inrikes) och UNEX (utrikes). Mätningarna följer EU:s standard CEN 13850 och utförs av en extern och oberoende part - TNS SIFO.

SWEX och UNEX följer upp hela kedjan från avsändare till mottagare. Mätinstrumentens design gör att vi kan återspegla de reella postströmmarna och brevens olika karaktäristika. Här ingår inlämningssätt, utdelningssätt, betalningssätt, format och vikt m m.

Mätningarnas utfall (som är resultatet av en begränsad testbrevsverksamhet med ca 100 000 brev/år), ger ett statistiskt mått på servicekvaliteten för hela brevverksamheten. Vi har två syften med mätningarna, ett externt och ett internt:

Externt

Få fram oberoende och trovärdiga resultat att kommunicera till ägare, myndigheter och kunder samt för externa jämförelser och mål.

Internt

Få fram operativa resultat för att skapa underlag för analys och förbättringsarbete samt för interna jämförelser och mål.

Den tekniska kvaliteten för våra olika pakettjänster följs upp genom vårt eget spårningssystem Spåra brev, paket och pall. Alla paket registreras vid in- och utlämning, vilket gör att både vi och våra kunder kan söka upp och platsbestämma varje enskilt kolli. Systemet ger också underlag för analys och förbättringsaktiviteter för att nå uppsatta mål.