Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Kvalitet oktober 2016

Här presenterar vi månadens kvalitetssiffror för brev och paket. Du kan också hitta information om kundsynpunkter och kommentarer om sådant som påverkar vår kvalitet.

Brevkvalitet

Brevkvaliteten i PostNord Sverige mäts enligt europeisk standard och av en utomstående part, Kantar Sifo. Ett stort antal testbrev förses varje år med så kallade transpondrar, som gör att man kan följa försändelsens rörelser i brevnätet. Utsedda personer registrerar när breven postas och delas ut. Kantar Sifo sammanställer och redovisar mätningarna till PostNord.

​​Andel mottagna försändelser som utdelats efter

1 dag

3 dagar

Oktober 2016

​93,60 %​99,85 %
September 2016​91,35 %​99,75 %

Paketkvalitet

Siffrorna i tabellen gäller pakettjänster som främst används av privatpersoner.

​​Andel paket som kom fram i tid

Oktober 2016

​95,55 %
September 2016​96,41 %

Kundsynpunkter till PostNord under oktober 2016

I tabellen nedan visas antalet inkomna synpunkter om brev och små paket under månaden. Totalt skickades 159 748 000 försändelser under oktober. Svarstiden för att lämna en synpunkt hos kundservice var i genomsnitt 2 minut och 11 sekunder.

Idag finns det fler aktörer än PostNord som levererar post till privatpersoner. Som mottagare kan det vara svårt att avgöra vem som delat ut ett brev, och synpunkterna kan därför avse post som hanterats av en annan aktör. Observera att en saknad eller försenad försändelse kan komma tillrätta efter att synpunkten har lämnats.

 2016FelutdeladFörsenadSaknadÖvrigtTotalt

Promille av totalt
skickat​

Okt​2 0332662 4911 3816 1710,04
Sep2 2602562 465

1 425

6 4060,04

Månadens kvalitetskommentar

”I oktober fortsatte arbetet med att trimma in våra processer och stabilisera kvaliteten. Kvalitetsarbete är ett långsiktigt arbete, men det är glädjande att se att till exempel ansträngningarna för att förbättra indatan i våra system är en riktig prioritering. En annan sådan är de uppdaterade rutinerna för att hantera eftersändningar, som lett till en bättre kvalitet för just den processen.

När det gäller kvaliteten för brev ser vi att vi är på rätt väg, då siffrorna förbättrades jämfört med förra månaden. En del av det påverkas också av att våra transporter under månaden har fungerat väl och inte drabbats av större väderstörningar eller andra störningar.

I mitten av oktober gjorde vi förändringar i hur kundtjänst arbetar, för att snabba upp tiderna för återkoppling till dig som har synpunkter. Förändringen har fått ett positivt mottagande, och de nya rutinerna frigör också lite tid ute på brevbärarkontoren som kan användas till annat arbete.

Nu närmar sig julhandeln, och vi har sett tidigare år att paketvolymerna börjar peka uppåt redan under november. Många privatpersoner handlar sina julklappar på nätet allt tidigare, och flertalet butiker börjar fylla upp sina hyllor inför årets julshopping tidigt. PostNord stärker upp inför julen bland annat genom fler servicepunkter och bättre volymprognoser för ombudens planering.”

Erika Ahlqvist, chef Distribution PostNord Sverige 
Mats Johannesson, chef Terminal PostNord Sverige

Postoperatörer

Se vilka operatörer som bedriver postverksamhet i ditt område.

Lista över postoperatörer

Blogg

Så här tänker vi om morgondagens postreglering.

Till bloggen

Årsrapport reklamationer

Med reklamation avses en anmärkning på specifik försändelse eller sändning.

Till rapporten