Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Kvalitet juni–juli 2016

Här presenterar vi månadens kvalitetssiffror för brev i jämförelse med föregående månad.

Brevkvalitet

Brevkvaliteten i PostNord Sverige mäts enligt europeisk standard och av en utomstående part, Kantar Sifo. Ett stort antal testbrev förses varje år med så kallade transpondrar, som gör att man kan följa försändelsens rörelser i brevnätet. Utsedda personer registrerar när breven postas och delas ut. Katnar Sifo sammanställer och redovisar mätningarna till PostNord.

​Andel mottagna försändelser som utdelats efter

1 dag3 dagar5 dagar
Juli 201692,42%99,74%100,00%
Juni 201691,30%99,63%100,00%

Kundsynpunkter till PostNord under juli 2016

I tabellen nedan visas antalet inkomna synpunkter om brev och små paket under månaden. Totalt skickades 110 021 000 försändelser under juli.

Idag finns det fler aktörer än PostNord som levererar post till privatpersoner. Som mottagare kan det vara svårt att avgöra vem som delat ut ett brev, och synpunkterna kan därför avse post som hanterats av en annan aktör. Observera att en saknad eller försenad försändelse kan komma tillrätta efter att synpunkten har lämnats.

2016FelutdeladFörsenadSaknadÖvrigtTotaltPromille av totalt skickat
Juli11231231833503881170,07
Juni18602282443185863890,04

Månadens kvalitetskommentar

”Kvaliteten ligger sedan en tid på en stabil nivå över 90 procent, även om vi under sommaren haft utmaningar med extremt sjukläge i kombination med ovana semestervikarier på en del platser i landet. Våra brevbärare är erfarna och duktiga, men under semestertider händer det tyvärr ibland att posten blir försenad vid hög sjukfrånvaro eftersom semestervikarierna med kort varsel inte kan att ta en annan brevbärarslinga än den de är uppövade på. Detta har i vissa fall lett till förseningar i upp till ett dygn.

Antalet inkomna kundsynpunkter rörande brevförsändelser har ökat under sommarmånaderna i jämförelse med i våras. Ökning i statistiken beror delvis på att kundservice haft svårt att hinna med att kategorisera alla kundsynpunkter korrekt. Vi arbetar nu med att komma i kapp samt bena ut vilka kundsynpunkter som rör PostNord och vilka som rör andra postoperatörer. Genom att vända sig till vår kundservice i ärenden som rör PostNord får vi möjlighet registrera och följa upp synpunkterna och därmed förbättra vår service.

Det är glädjande att notera att antalet reklamationer under januari till juli i år har minskat med dryga 13 procent i jämförelse med i fjol.

Som framgår av vår redovisning för andra kvartalet har det varit ett utmanande kvartal främst på grund av minskande brevvolymer. Vi arbetar dock målmedvetet i enlighet med vår strategi och gläds åt de växande intäkterna från e-handeln. Med den ökande e-handeln följer både större volymer paket och en ökande efterfrågan på effektiva och heltäckande logistiklösningar. För att möta det har vi bland annat nyligen tagit första spadtaget för ännu en ny, modern terminal.”

Erika Ahlqvist, chef Distribution PostNord Sverige
Mats Johannesson, chef Terminal PostNord Sverige

Postoperatörer

Se vilka operatörer som bedriver postverksamhet i ditt område.

Lista över postoperatörer

Blogg

​Så här tänker vi om morgondagens postreglering.

Till bloggen

Årsrapport reklamationer

Med reklamation avses en anmärkning på specifik försändelse eller sändning.

Till rapporten