Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Kvalitet december 2016

Här presenterar vi månadens kvalitetssiffror för brev och paket. Du kan också hitta information om kundsynpunkter och kommentarer om sådant som påverkar vår kvalitet.

Brevkvalitet

Brevkvaliteten i PostNord Sverige mäts enligt europeisk standard och av en utomstående part, Kantar Sifo. Ett stort antal testbrev förses varje år med så kallade transpondrar, som gör att man kan följa försändelsens rörelser i brevnätet. Utsedda personer registrerar när breven postas och delas ut. Kantar Sifo sammanställer och redovisar mätningarna till PostNord.

​​Andel mottagna försändelser som utdelats efter

1 dag

3 dagar

December 2016

​87,16 %​99,44 %
December 2015​86,2 %​99,6 %

Paketkvalitet

Siffrorna i tabellen gäller pakettjänster som främst används av privatpersoner.

​​Andel paket som kom fram i tid

December 2016

​95,73 %
November 2016​92,43 %

Kundsynpunkter till PostNord under december 2016

I tabellen nedan visas antalet inkomna synpunkter om brev och små paket under månaden. Totalt skickades 183 831 000 försändelser under december. Svarstiden för att lämna en synpunkt hos kundservice var i genomsnitt 5 minuter och 4 sekunder.

Idag finns det fler aktörer än PostNord som levererar post till privatpersoner. Som mottagare kan det vara svårt att avgöra vem som delat ut ett brev, och synpunkterna kan därför avse post som hanterats av en annan aktör. Observera att en saknad eller försenad försändelse kan komma tillrätta efter att synpunkten har lämnats.

Brevförsändelser

 FelutdeladFörsenadSaknadÖvrigtTotalt

Promille av totalt
skickat​

Dec totalt
1 721
4491 7001 3115 1810,03
PostNord55452

36

147 
Annan postoperatör443742

28

151 
Oklart1 6224081 606

1 247

4 883 
Nov totalt1 8943352 200

1 608

6 0370,03

Månadens kvalitetskommentar

”December är alltid den mest hektiska månaden för oss på PostNord, men också den roligaste. Planeringen för jultrafiken startar på försommaren och förra julen följs upp för att identifiera vad som kan göras bättre. Under veckorna före jul samarbetar alla delar av PostNord ännu tätare än vanligt, man lånar personal och material av varandra och terminalerna hjälps åt att sortera brev och paket om det blir fullt någonstans. Alla medarbetare ger det lilla extra för att julklappar och julkort ska komma fram i tid till julafton.

De här ansträngningarna behövs, för det skickas som aldrig annars mellan Black Friday och julafton. E-handeln satte nya rekord, vilket också gav rekordmånga paket i PostNords system. Veckan före jul nådde vi all time high när 533 000 paket hanterades under ett dygn.

Digitaliseringen är sedan många år ett faktum, men trots elektroniska alternativ är de fysiska julkorten fortfarande populära. Under julen 2016 skickades 22 miljoner julkort, vilket är i stort sett lika många som julen innan. När det cirkulerar ovanligt många försändelser i systemet kan det också hända att en del av dem tar lite längre tid på sig för att komma fram.

Ibland dyker det också upp omständigheter som vi inte kan råda över. En sådan är vädret, och i december hade vi utmaningar på många platser, främst i norr, med riktigt halt väglag som försenade transporter och brevbärare. En ännu tråkigare omständighet är när brevlådor utsätts för skadegörelse eller stöld. Det är lyckligtvis inte vanligt, men under december har vi sett ett antal brottsliga handlingar som lett till att omkring 8 000 julkort aldrig kom fram till sina mottagare.

Det avspeglas i kvalitetssiffrorna, som dessutom alltid är lite lägre i december än en genomsnittlig månad. Siffran för december 2016 är inget undantag med 87,16 jämfört med 90,66 för november 2016. Jämfört med december 2015 är det dock en förbättring.

En viktig del av PostNord är våra ombud, som också gjort ett mycket bra arbete den här julen. Paketen har varit många, och på ombuden har på vissa ställen behövt improvisera både med förvaring och med utlämning. Köerna har ibland varit långa men kunderna har visat stor förståelse – i julrushen är köer i allmänhet längre.

Nu tar vi nya tag inför ett nytt år med nya utmaningar. Fortsätt berätta vad du tycker om oss, det hjälper oss att bli bättre.”

Erika Ahlqvist, chef Distribution PostNord Sverige 
Mats Johannesson, chef Terminal PostNord Sverige