Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Från platta kuvert till paketleveranser vid dörren

Traditionella räkningar, paket med medicin eller hemleverans av matkasse. Vi uppmuntrar förändring och fortsätter att utvecklas i takt med kundernas förväntningar.

Efter 350 år av ökning började trendkurvan plötsligt peka neråt. Antalet skickade A-brev har sedan millennieskiftet minskat med 58 procent – från 1,77 miljarder per år till 768 miljoner under 2016. Vilken typ av försändelser som delas ut till hushållen har förändrats dramatiskt. Från att handla mest om direktreklam, brev och räkningar har nu en stor del av posten ersatts av paketleveranser.

Idag skickas allt från traditionella brev till paket med mediciner, hårprodukter och större varor inhandlade på nätet och cirka 60 procent av posten levereras till ett utlämningsställe. I en Sifo-mätning från 2016 angav 49 procent av svenskarna att e-handlade varor var vad de såg fram emot mest att få i postlådan. I och med att förändringen går fort framåt är vår ambition att alltid utvecklas i takt med marknaden.

Vi har alltid varit öppna för potentialen i ny teknik. På 1800-talet var Postverket i Sverige bland de första i Europa att köpa in ångbåtar för snabbare leveranser. Under 1970-talet automatiserades postsorteringen och enorma sorteringsterminaler byggdes för att kunna hantera alla brev.

Dagens utmaningar för oss handlar dock inte om att infrastrukturen ska förbättras – det är framförallt innehållet i kuverten och sättet paketen levereras på som är i ständig förändring.