Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Från postkontor till ombud nära dig

Den största förändringen inom posten de senaste 50 åren handlar varken om transporter eller automatisk sortering – den handlar om hur och var kunderna använder sig av vår service.

I slutet på nittiotalet fanns 1 100 postkontor i Sverige och ett par hundra kontor som var samordnade med detaljister, båda med öppettider som begränsade tillgängligheten. Postkontoren var nästan som bankkontor, ofta belägna i innerstaden och många av dem var utrustade med säkerhetsvalv. De bestod av två delar, en finansiell del och en logistikdel med brev och paket.

Behovet av att kunna kombinera bank- och logistikärenden hade minskat och kontoren var heller inte anpassade för den starkt växande e-handeln. Lösningen blev en djärv omdefiniering av hela verksamheten. Beslutet togs att stänga postkontoren och i stället öppna postombud som låg i anknytning till matbutiker eller bensinmackar som folk besökte ofta.

Postkontoren var en institution som många hade åsikter om och som ingen egentligen ville bli av med. Det fanns därför en rädsla för förändring hos kunderna. Kritiken både i medier och bland folk på stan var till en början massiv, men vi stod på oss. Det fanns ett mod att behålla strategin och fortsätta utveckla den.

I dag har vi 1 650 postombud där kunderna kan hämta ut sina paket när det passar dem själva. Tillgängligheten räknad i tid för genomsnittshushållet har fördubblats. Antalet timmar per dag som man kan hämta och lämna paket har ökat markant.

Vi har även lanserat en app specifikt för de som e-handlar. Den gör vardagen lite smidigare och fungerar på många sätt som ett litet postkontor i din egen ficka.