Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Från postkontor till ombud nära dig

Det var ett djärvt beslut. Tusen postkontor lades ner och ersattes av postombud. Kritiken var massiv då, men i dag tar vi ombudens tillgänglighet och långa öppettider för givet.

– Nu nöjer sig inte konsumenter med att det är smidigt att hämta ut ett paket. De vill själv välja hur, var och när varor ska levereras, säger Johan Hellman på PostNord.

I slutet av nittiotalet började trendkurvan plötsligt peka nedåt. Svenskarnas kommunikation blev allt mer digital. Folk började i stället att skicka och ta emot fler paket än någonsin tack vare e-handeln. För dåtidens 1 100 postkontor var det här ett stort problem.

– Postkontoren bestod på den här tiden av en finansiell del och sen en logistikdel med brev och paket. De var som bankkontor nästan, med säkerhetsvalv och stora lokaler i innerstadslägen, berättar Mathias Olsson på PostNord som senare var en av de som drev omläggningen från postkontor till postombud.

– Däremot var kontoren inte anpassade för en växande e-handel, och i takt med att transaktioner över disk minskade så mycket som de gjorde i slutet av nittiotalet så var Posten tvungen att minska öppettider och stänga ner kontor.

Hantera dina e-handlade försändelser med vår app.

Det här gick tvärtemot den utveckling Posten, som senare blev PostNord, såg inom e-handeln där det i stället behövdes bättre och längre öppettider, och framför allt bättre lägen där det var smidigare för kunden att hämta sina försändelser.

– Vi pratade mycket om tillgänglighet i tid och rum. På kvällar och helger var postkontoren stängda på de flesta ställen, och det var ju då folk var lediga.
Lösningen blev en djärv omdefiniering av hela Posten. Man beslutade sig för att stänga postkontoren och i stället öppna postombud som låg i anknytning till matbutiker eller bensinmackar som folk besökte ofta.
Ombuden var mindre. Den finansiella delen hade skalats bort och paket- och brevdelen hade gjorts enklare. Men de var samtidigt bättre utrustade för stora försändelser.

– Vi gjorde undersökningar, och såg att behovet av att kunna göra både bank- och logistikärenden samtidigt, det fanns inte. Det var mindre än två procent av alla transaktioner man gjorde där någon köpte ett frimärke och betalade en räkning. Och då var det för att vi tvingade dem dit. Behovet var noll.
Kritiken både i medier och bland folk på stan var till en början massiv, men PostNord stod på sig.

– Postkontoren var en institution som man hade åsikter om, och som ingen ville bli av med egentligen. Men det var vi förberedda på.

– Vi visste att det skulle ta lite tid för folk att vänja sig. Vi fick bättre resultat direkt på rena kvalitetsfrågor om huruvida det var enkelt och smidigt att använda ombuden, men det kändes fortfarande inte bra i magen hos kunderna. Och så är det ju med stora förändringar. Men vi hade modet att behålla strategin och fortsätta utveckla den.
I dag har PostNord 1 650 postombud i Sverige där folk bland annat kan hämta ut sina paket. Tillgängligheten räknad i tid för genomsnittshushållet har fördubblats. Och framför allt: man har omfamnat teknologin för att göra vardagen lite smidigare för kunderna.

– Den kraftiga tillväxten för e-handeln gör att det ibland är lite väl trångt och långa köer hos vissa ombud. Och i dag nöjer sig inte konsumenter med att det är smidigt att hämta ut ett paket. Konsumenten vill själv kunna välja hur, var och när varor ska levereras, säger Johan Hellman, chef för e-commerce inom PostNord.

För att möta denna utveckling har PostNord lanserat en app specifikt för folk som e-handlar. Du kan nu välja dag och tid för hemleverans eller välja att få leveransen även om du inte är hemma.

Ladda ner appen PostNord för Iphone eller Android.

Appen kan dessutom påminna dig om att du har paket som du glömt att hämta ut när du vandrar förbi ombudet på väg hem från jobbet eller träningen.

– Appen är på många vis som ett litet postkontor, direkt i fickan, konstaterar Johan Hellman.