Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Villkorsändringar

Några av våra nyheter som kommer 2 maj:
Hemleveranser både för paket och tyngre gods till fler länder

Ändringar från och med 2 maj 2017

Skicka hemleveranser av paket till fler länder och med nya tilläggstjänster

Vi har utvecklat vår hemleveranstjänst PostNord MyPack Home så att den ska passa dina behov ännu bättre. Använd den för hemleveranser i Sverige, i Norden och till ännu fler länder i Europa – nya är Finland, Estland, Lettland och Litauen.

Inom Sverige förbättrar vi erbjudandet av tilläggstjänster. Har du behov av att snabbt få tillbaka ditt paket om vi inte har kunnat leverera? Den nya tilläggstjänsten ”Direktretur” är lösningen för dig som exempelvis skickar varor inrikes med begränsad hållbarhet.

Och för dig som köper tilläggstjänsten ”Leverans utan kvittens” ingår nu kostnadsfria aviseringar till din mottagare, både när paketet är på väg, innan vi kör ut, och när vi ställt paketet utanför dörren. Du som avsändare får en avisering när vi levererat paketet aviserar vi dig som avsändare.

Skicka hemleveranser av tyngre gods till privata mottagare

Marknaden för hemleverans till privatpersoner av tyngre gods ökar kraftigt och både avsändare och mottagare efterfrågar nya, mer pålitliga lösningar för avisering och leverans.

Nu lanserar vi en nordisk tilläggstjänst, ”Privat mottagare”, till tjänsterna PostNord Pallet och PostNord Groupage som gör det möjligt för dig att skicka tyngre gods till privata mottagare i Sverige, Danmark och Norge.

Genom flera olika nya tilläggstjänster kan du anpassa leveransen till både dina och mottagarens behov.

Fler länder dit du kan skicka PostNord MyPack Collect och PostNord Return Drop Off

Använder du våra tjänster PostNord MyPack Collect och PostNord Return Drop Off? Nu utökar vi med ännu fler länder. De nya länderna är Österrike, Estland, Lettland och Litauen.

Med MyPack Collect skickar du paket till privatpersoner inom Sverige, till hela Norden och till Europa. Vi hämtar paketet hos dig och mottagaren hämtar det sedan på närmaste utlämningsställe.

PostNord Return Drop Off gör det enkelt för dina kunder att skicka tillbaka ett paket. Du förser din kund med en returfrakthandling, returen lämnas till närmaste ombud och sedan ser vi till att den levereras tillbaka till dig. 

Ändrat ansvar

Med ett samlat nordiskt logistikerbjudande gör vi det lättare för dig som köper våra tjänster till olika länder. För att förenkla och skapa enhetliga villkor justerar vi ansvarsnivån för både in- och utrikes pakettransporter.

Förändringen berör dig som använder någon av tjänsterna Expresspaket, DPD, Parcel 09 och Parcel 12, Parcel, MyPack Home och Return Pickup, MyPack Collect och Return Drop Off samt Bud.

Vi ändrar ersättningsnivån vid skada eller förlust, från 50 000 SEK till NSAB 2015 (150 kronor per kg) för inrikes pakettransporter samt från 520/260 EUR till CMR (8,33 SDR) för utrikes pakettransporter.

Effektivare tullhantering

För att gods som skickas utanför EU inte ska försenas eller skapa merarbetet för dig som kund, oss som transportör eller för klarerande tullmyndighet, inför vi tre nya tullavgifter. De gäller om du inte skickat in tullinformationen elektroniskt till oss, eller om den skulle vara felaktig eller ofullständig.

Enklaste sättet att undvika avgifter är att du skickar tullinformation via Pacsoft Online. Du som har ett egenutvecklat utskriftssystem eller egen integration från affärssystem beställer enkelt aktuella specifikationer genom att mejla till kundintegration.se@postnord.com.

Ändringar från och med 1 januari 2017

Ändrat utlämningssätt och legitimationskontroll som ny tilläggstjänst för inrikes MyPack Home. Legitimationskravet tas bort på grundtjänsten MyPack Home, mottagaren behöver bara kvittera. Legitimationskontroll blir istället en ny tilläggstjänst när du skickar MyPack Home inom Sverige.

Nu kan vi erbjuda hemleveranser till privatmottagare utomlands. Med MyPack Home når du privatmottagare i Norden och utvalda länder i Europa.

Vi ändrar vad som klassas som ”Förbjudet innehåll”. Nu blir det samma regler för samtliga våra tjänster för vad som är tillåtet att skicka, vilket förenklar för dig. Några varuslag har tillkommit, annat har tagits bort.    

Ändring av maxmått. Från 1 januari får maxlängd + omkrets inte överstiga 3 meter. Maxlängden i sig ändras inte (1,75 m). Berörda tjänster: Parcel 09, Parcel 12, Parcel, MyPack Home och Return Pickup.

Sammanfattning av villkorsändringarna (pdf)