Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Checklista innan du reklamerar

Information som är bra att känna till innan du reklamerar.
  • Brev som vi inte kunnat dela ut på grund av felaktig eller ofullständig adress sänds åter till avsändaren. Saknas avsändaradress skickar vi enligt Postlagen inrikes brev till Post- och telestyrelsen. Det går att efterfråga saknade brev på PTS:s webbplats. Brev från utlandet som inte kunnat delas ut returneras till avsändarlandet.
  • Brev (till exempel ett vanligt 1:a-klassbrev eller ett vykort) som inte har någon tilläggstjänst (till exempel Express eller Postförskott) kan du inte få någon ekonomisk ersättning för.
  • Om det du skickat har ett brev-id eller ett kolli-id (det står i så fall på ditt kvitto) kan du spåra det.
  • Den som har skickat brevet eller paketet bör vara den som gör reklamationen. Han eller hon har alla inlämningsuppgifter och kvitton. Men om reklamationen rör en skada är det bäst att mottagaren reklamerar, eftersom han eller hon har det skadade godset.
  • När du reklamerar, var noga med att fylla i alla uppgifter som behövs, till exempel brev-id eller kolli-id (de finns i så fall på ditt kvitto), ordentlig beskrivning av innehållet i paketet och så vidare. Om din reklamation rör ett skadat paket ska du behålla allt emballage och innehåll, så att vi vid behov kan besiktiga det. Tänk på att adresskortet ska sitta kvar.
  • Våra villkor är uppdelade för direktbetalande kunder respektive avtalskunder.

Reklamera

Logga in och reklamera