Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Kortare väntetid med ny lösning

Selecta

På Selecta slipper teknikerna stå och vänta på leveranser som inte kommer utan kan ägna sig åt det de ska i stället – att kalibrera och koppla in maskinen hos kund på utsatt tid.

Utmaningar

  • Klara leverans på utsatt tid.
  • Kunna bära in på anvisad plats.
  • Avemballering och bortförsel av emballage.

Kaffe- och varuautomatsföretaget Selecta, som distribuerar maskiner och varor till arbetsplatser och offentliga miljöer, drabbades ofta av att maskinerna inte fanns på plats när företagets tekniker skulle installera hos kund.

– Det fanns ingen riktig kommunikation inför eller i samband med avvikande leveranser, som när någon sändning visade sig bli mycket större än vad som sagts och att det därför behövdes extra bärhjälp, eller när det krävdes behörighet som chauffören inte hade för att komma in i lokalen dit maskinen skulle levereras, exemplifierar Selectas nordiske logistikchef Torbjörn Sahlman den dåvarande situationen.

Det fanns heller ingen som tog hand om det otympliga emballaget, eftersom teknikerna inte fick plats med det i sina bilar.

Lösning

  • Strukturerat sätt att hantera maskinleveranser.
  • Föravisering av avvikande leveranser till berörd personal.
  • Ta hand om emballaget.

Missnöjet med den förre leverantören gjorde att Selecta sökte efter en ny och PostNord vann upphandlingen om maskinleveranser, som även inkluderar avemaballering.

– Tack vare PostNords lösning har vi byggt upp ett strukturerat samarbete, med tät dialog och övergripande kontroll över hela logistikflödet. Det möjliggör proaktiva insatser vid avvikelser, så att vi slipper försenade eller uteblivna leveranser, förklarar Torbjörn Sahlman.

Varje vecka redovisar Selectas personal kommande veckas leveranser för PostNord, som då i god tid kan ringa till de filialer som berörs av eventuella avvikelser och informera transportledningen, som i sin tur ger chaufförerna som har området relevanta instruktioner för uppdraget.  

– Den här förvarningsfunktionen skulle jag säga är en av de viktigaste nycklarna till vår gemensamma framgång, understryker Torbjörn Sahlman.

Effekt

  • Punktliga leveranser.
  • Större flexibilitet för kunden.
  • Ökad kundservice och därmed nöjdare kunder.

I dag slipper teknikerna stå och vänta på leveranser som inte kommer och kan ägna sig åt det de ska i stället – att kalibrera och koppla in maskinen hos kund på utsatt tid.

Torbjörn Sahlman gläds åt att Selecta nu har fått en mycket bättre start med sina kunder, dit han räknar såväl teknikerna som slutkunderna:.

– Alla är nöjdare och gladare i dag, eftersom samarbetet fungerar som det ska, konstaterar han belåtet.

Han framhåller också att Selecta nu har fått en större flexibilitet i sin verksamhet i och med att teknikernas tid kan utnyttjas mer effektivt.

– Logistiken har verkligen fått en avgörande roll för installationen av våra maskiner, betonar Torbjörn Sahlman, som även värdesätter PostNords omhändertagande av emballaget stort:.

– Det betyder jättemycket att det är rent och snyggt när vi lämnar kunden, avslutar han.

Selecta

Grundat: 1956
Marknad: 27 Länder i Norden och Europa. Huvudkontor i Schweiz.
Anställda: Ca 650 i Norden, varav 400 i Sverige.
Omsättning: Ca 1 miljard kronor.
Verksamhet: Säljer och hyr ut kaffe- och varuautomater.

PostNords tjänster

Styckegods, ca 7 000 kaffe- och varuautomater per år, inklusive avemballering och borttransport av emballage.

Citat

”Nu kan vi hantera avvikelser.”
Torbjörn Sahlman, nordisk logistikchef Selecta

Foto: Felicia Andreasson