Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

DR-monitorn

Rapporten DR-monitorn bygger på resultaten från en undersökning av svenskarnas attityder till och vanor att ta emot reklam i olika kanaler, främst direktreklam (DR) i postlådan.

Undersökningen utfördes online av TNS Sifo mellan den 13 och 24 april 2016. 1 664 personer i åldrarna 16–80 år har svarat i undersökningen.
Rapporten visar att DR är en reklamkanal som når fram – från postlådan, via hemmet till hjärtat.

I en reklamvärld som blir allt mer fragmenterad är postlådan en stabil kanal. 92 % tömmer den varje vardag och 65 % tar del av reklam som kommer där.

Kommunikation via postlådan kommer in i människors hem likt få andra kanaler. 61 % av all DR når två eller fler i hushållet och 85 % agerar på intressanta erbjudanden de får i sin brevlåda.

Svenskarna tycker det är roligt att få reklamerbjudanden via postlådan och en majoritet vill till och med få mer.

Hämta DR-monitorn 2016