Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta eller klicka vidare på webbplatsen. Läs mer om Cookies

PostNord Logistics Award

PostNord Logistics Award instiftades 2002 för att uppmärksamma och premiera god logistik.

Har du Sveriges bästa logistiklösning?

PostNord Logistics Award är tävlingen som belönar årets allra bästa logistiklösning. Vi letar efter den smartaste och mest innovativa lösningen oavsett hur stor eller liten verksamheten är.

Skicka ditt bidrag till logistikpriset@postnord.com och motivera din anmälan utifrån urvalskriterierna. Ange även företagsnamn, organisationsnummer, adress samt namn, e-post och telefonnummer till en kontaktperson.

Välkommen med ditt bidrag senast den 15 januari 2017.

Den 16 mars 2017 utses vinnaren i samband med ett logistikseminarium på PostNords huvudkontor i Solna.

Scania – vinnare av PostNord Logistics Award 2015

Den 8 mars delades för fjortonde gången Sveriges ledande logistikpris ut för att uppmärksamma och premiera framgångsrika logistiklösningar.

Vinnaren tillkännagavs i samband med ett logistikseminarium på PostNords huvudkontor i Solna. Scania tog hem priset i hård konkurrens med övriga finalister – Gina Tricot, OneMed och SKF. Läs artikel om vinnaren

Scania - vinnare av PostNord Logistics Award 2015 Scania - vinnare av PostNord Logistics Award 2015

En hållbar flödesorientering gjorde Scania till juryns favorit.

– Priset betyder oerhört mycket. Det är kul att få ett erkännande från en extern aktör.

Det visar att vi är på rätt väg och ger oss energi på den resa vi har kvar, säger Jenny Marin, inbound logistic sustainability manager på Scania.

Priset instiftades 2002 för att uppmärksamma och premiera god logistik.

Se film med Scania


I år vann Scania med motiveringen:

Genom att i sin logistik även tillämpa den framgångsrika filosofin och arbetssättet i sin välkända produktionsmodell har en hållbar flödesorientering byggts upp från leverantör till färdig lastbil hos kunden. Arbetet har på kort tid gett betydande positiva effekter vad gäller kostnader, kvalitet, ledtider, lagernivå och miljöpåverkan.

– Nyckeln är att vi sedan 90-talet jobbet med en egen produktionsmodell och som vi nu använder även med fokus på logistik. Det tvärfunktionella arbetet, där många har en aktiv del är också en viktig del av vår framgång, säger Lars-Henrik Jörnving, head of global industrial development.

Vad Scania har gjort är att se över hela försörjningskedjan. Arbetet har inkluderat självklara mätetal inom miljöpåverkan som bränsletyp, fyllnadsgrad och koldioxidutsläpp, men också mer etiska aspekter som arbetsförhållanden, kvalitet och säkerhetsfrågor.

Arbetet med att skapa nya arbetssätt och processer för flöden bygger på fyra grundläggande principer: att välja rätt utrustning, rätt transportör, rätt ruttplanering och rätt transportslag.

För att skapa förutsättningar att arbeta med flöden på detaljerad nivå, och ge medarbetare möjlighet att fokusera på rätt saker och bygga relationer, har Scania satsat på att bygga upp tvärfunktionella team, så kallade kontrolltorn. Medarbetarna i kontrolltornen som tar ansvar för effektivitet och kvalitet i hela logistikkedjan, planerar och optimerar flöden och samarbetar med transportörerna.

En annan av Scanias förbättringar handlar om att skapa stabilitet och förutsägbarhet för alla parter genom hela försörjningskedjan.

– Tidigare hade vi en väldigt svängig behovsbild. Ena dagen kunde vi ropa av en halv bil och nästa dag tre bilar. Genom att kontrolltornen dagligen jämnar ut behoven skapar vi en situation där vi i stället bara behöver en lastbil varje dag under en längre period, säger Per Andersson, Head of supply chain engineering på Scania.

Se film med Scania


Juryns motiveringar för respektive finalist

Gina Tricot

Genom att ta ett helhetsgrepp över sin logistik – från utformning av förpackningslösningar hos leverantörer i Turkiet och Asien, via ett eget centrallager till slutkunder på nätet och i butik – har stora positiva effekter uppnåtts på kort tid. Logistikkostnaderna har minskat rejält samtidigt som servicegraden har ökat och miljöpåverkan reducerats. Se film​, Läs artikel​

OneMed

Med en logistik och ett varuförsörjningserbjudande som effektivt förser vårdsektorn med ett extremt brett sortiment av förnödenheter har en unik marknadsposition etablerats. Logistiken präglas av hög tillgänglighet, snabba leveranser och en rad värdeadderande tjänster som avlastar deras kunder genom att minimera logistikarbetet i vården. Se film, Läs artikel

Scania

Genom att i sin logistik även tillämpa den framgångsrika filosofin och arbetssättet i sin välkända produktionsmodell har en hållbar flödesorientering byggts upp från leverantör till färdig lastbil hos kunden. Arbetet har på kort tid gett betydande positiva effekter vad gäller kostnader, kvalitet, ledtider, lagernivåer och miljöpåverkan. Se film, Läs artikel

SKF

Genom ett systematiskt och nära samarbete med globala strategiska leverantörer har en efterfrågestyrd, snabbfotad och anpassningsbar försörjningskedja utvecklats. Detta har ökat den egna leveransförmågan och tillgängligheten samtidigt som kostnaderna reducerats i flödet.
Se film, Läs artikel

 

Tidigare vinnare​​​

För mer information

Annéa Nordqvist, PostNord Sverige AB

Telefon: 010-436 58 48

E-post: Annéa Nordqvist