Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Logistik för världsledare

Inne i Würths lokaler

Würths affärsidé är så mycket mer än att sälja produkter. Med smart logistik och service vill de förenkla vardagen för kunderna. Och det har gjort dem världsledande. Så fungerar logistikupplägget i Norden.

Tyska Würth är världens största leverantörer av förbrukningsmaterial till fordonsverkstäder, hantverkare, byggföretag och industriföretag. Företaget finns idag i 83 länder och har 65 000 anställda. I sortimentet finns hela 200 000 artiklar, allt från skruvar och verktyg till kemisk-tekniska produkter och arbetskläder.

- Vårt mål är att förenkla för kunderna och hjälpa dem att spara både pengar och tid, säger Stein Inge Viset, Logistikchef för Würth i Norge.

Han förklarar att logistiken i de nordiska länderna fungerar på ungefär samma sätt. Varje land har ett centrallager, som får leveranser från tre huvudlager i Tyskland, Schweiz och Slovakien. Centrallagret försörjer i sin tur kunderna, och Würths egna butiker i landet, och det är PostNord som sköter dessa leveranser i Norge, Danmark och Sverige.

Idag har Würth en leveransprecision på 98 procent i hela Norden. Med hjälp av InNight leveranser kan kunder som beställer varor från centrallagret få dem redan nästa dag. Antingen levererade direkt till sitt eget lager, arbetsplats, eller närmaste Würth-butik för upphämtning.

- Vår filosofi är att alltid finnas nära kunderna, och därför har vi många butiker med stor geografisk spridning i varje land, förklarar Stein Inge Viset.

Men vissa artiklar måste alltid finnas till hands. En viktig del av Würths erbjudande är därför ORSY-konceptet, som står för "ordning och reda satt i system". Det går ut på att ett hyllsystem placeras hos kunden där Würth regelbundet fyller på, samt sköter märkning av artiklar, inventering och statistik på inköpen. På så sätt slipper kunden leta efter förbrukningsartiklar, eller skicka ut någon att köpa dem.

Enligt Stein Inge Viset är den största utmaningen att ha en logistik som är flexibel nog att tillgodose de stora kundernas skiftande behov.

- Just nu går trenden mot kortare ledtider, och leverans inom begränsade tidsfönster. Det blir också vanligare att kunderna vill ha alla varor till ett visst projekt levererade i samma container, till en viss plats, på en exakt utsatt tid. En del vill också att varorna ska vara förpackade på ett speciellt sätt, och inte i sitt originalemballage, säger han.

De senaste åren har Würth arbetat mycket med att effektivisera och dra ner på sänka kostnaderna för logistiken.

- Vi jobbar bland annat långsiktigt med att minska antalet leverantörer, eftersom det innebär smidigare inleveranser till lagren och mindre administration. Effektiviseringar tar tid, men de är mycket viktiga för att vi ska kunna erbjuda kunderna så billig och effektiv logistik som möjligt.

3 frågor till Stein Inge Viset om Würths logistik i Norden

1. Hur fungerar lagren i Norden?

Lagren är till stor del helautomatiska. I Norge har vi ett pick-by-voice system, det är bara plockprocessen som är manuell. I Norge, Danmark och Finland måste plockaren själv ta sig till varorna, men i Sverige byggs just nu en så kallad goods-to-man lösning, där en maskin istället hämtar kartongen åt plockaren. Även Norge ligger i startgroparna för en sådan lösning.

2. Har ni e-handel?

Ja, idag har vi e-handelslösningar i samtliga nordiska länder. Genom e-handeln får kunderna tillgång till alla våra varor, även de på huvudlagren i Europa. Omsättningen är inte så stor, men den kommer att växa. Industri- och proffsmarknaden har länge legat efter konsumentmarknaden när det gäller e-handel, men börjar komma ikapp.

3. Har du någon smart lösning som du vill dela med dig av?

Ja, när vi lastar en container med varor till en butik eller kund är det viktigt att varorna hamnar i rätt ordning. Tidigare hade vi ett system av transportband här på lagret i Norge som sorterade kartongerna så att de skulle hamna i rätt ordning i containern automatiskt. Men det blev en flaskhals. Nu låter vi istället PostNord sköta sorteringen på sin terminal innan varorna skickas till kunderna, och det flyter på bra.

Würth

Würth är världens största företag inom förbrukningsmaterial till fordonsverkstäder, hantverkare, byggföretag och industriföretag. Företaget har 200 000 artiklar i sortimentet, till största delen av eget varumärke.

Grundades: 1945 i Tyskland av Adolf Würth, och har fortsatt vara ett familjeföretag.
Marknader: finns i 84 länder
Antal anställda: 65 000
Omsättning: cirka 100 miljarder kronor
Koncernhuvudkontor: Künzelsau, södra Tyskland

Norge:

Huvudlager: Oslo
Antal butiker: 46 stycken.

Sverige:

Huvudlager: Örebro
Antal butiker: 28 stycken

Danmark:

Huvudlager: Kolding
Antal butiker: 22 stycken

Finland:

Huvudlager: Riihimäki
Antal butiker: 120 stycken

PostNord sköter leveranserna från centrallagren i Sverige, Norge och Danmark och ut till kunderna och butikerna i respektive land.

Man skriver mail med Macbook

Vill du diskutera logistik?

Kontakta oss så berättar vi mer.

Kontakta oss