Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

För att du älskar att köra

Inne bland lagerhyllorna

BMW:s kombination av kvalitetsbilar och generösa garantier har gett en stor och lojal kundkrets.

Jack och Tom berättar

Men även de mest lojala kunder kan komma på andra tankar. Därför gäller det att alltid ligga steget före, inte minst när det gäller logistiken.

Så här löste vi det för BMW

Från BMW:s enorma centrallager i sydtyska Dingolfing skickas dagligen reservdelar till 30 regionala lager runt om i hela världen. Ett av dem ligger i Malmö, och det i sin tur servar verkstäder och återförsäljare i hela Norden och Baltikum.

- Primärt kommer reservdelarna från Dingolfing, men vi får även delar från andra lagerpunkter i Tyskland. Till exempel däck från Leipzig eller Hannover, berättar Jack Ruus Sundby.
Han har tidigare jobbat som eftermarknadschef på BMW i Danmark under tio års tid men är numera logistikchef för lagret i Malmö. Att BMW hör till ett av de mest exklusiva bilmärkena är ingen hemlighet, och Jack Ruus Sundby menar att det är det starkaste premiummärket i Skandinavien.

- I de flesta skandinaviska länderna har vi den högsta kundnöjdheten bland bilägare och i Danmark har vi även de mest lojala kunderna. Det har vi haft i många år.
Välbyggda bilar och generösa garantier är naturligtvis en stor del av förklaringen.

- Visst händer det att kunder provar på ett annat märke en tid, men de kommer för det mesta tillbaka till BMW igen. Våra bilar är kul att köra och samtidigt väldigt driftsäkra. Skulle något vara fel så är kompetensen hos återförsäljarna mycket hög och kunderna vet att mekanikerna gör ett bra jobb.

Ett varumärke av BMW:s dignitet förutsätter att allt fungerar – inte minst logistiken.
- Logistiken är själva ryggraden i vårt företag. Har vi inte koll på den så får återförsäljarna stora problem och det drabbar kunderna i slutändan med bilar som står för länge på verkstaden. Så en fungerande logistik har stor betydelse för att vi ska kunna leverera snabbt och bevara vår position som det bästa premiummärket.

BMW har ett nordiskt avtal med PostNord om bland annat InNight-transporter, vilket innebär att många återförsäljare har reservdelar redan nästa morgon om de beställer innan klockan 15.00.

- På grund av de stora avstånden i Skandinavien och Baltikum går det inte att skicka InNight till alla. Därför använder vi även en del flyg om något ska skickas express.
God logistik enligt Jack Ruus Sundby är att man levererar den rätta produkten i rätt tid och till rätt plats.

- Det låter enkelt, men det är inte alltid helt lätt att göra. Vi skickar nästan 1,5 miljoner lines härifrån årligen, så det är mycket arbete som ligger bakom för att allt ska fungera, säger han avslutningsvis.

Fakta

BMW i Norden och Baltikum

Regionlager: Malmö, Sverige

Byggt: 2005
​Lageryta: 10 000 kvm
​Omsättning 2013: 1,3 MDSEK
​Anställda: 45 medarbetare som arbetar tvåskift
​Marknader: Sverige, Norge, Finland, Danmark och Baltikum
Använder PostNords InNIght tjänst

  

Exempel på BMW:s nordiska logistikflöde

  • En återförsäljare i Helsingfors lägger en beställning på till exempel en motorhuv från BMW:s regionlager i Malmö.
  • I 92 procent av fallen finns reservdelen på lager och körs då klockan 14.00 med lastbil mot Stockholm och Finlandsfärjan.
  • Efter ankomst till Finland dagen efter sker omlastning på PostNord terminalen i Åbo, och sedan har återförsäljaren motorhuven samma eftermiddag.
  • Finns reservdelar inte på lager så beställs de från huvudlagret i Dingolfing, Tyskland.
  • Nästan allt skickas med expressfrakt och kommer fram klockan 09.00 morgonen efter till Malmö.
Man skriver mail med Macbook

Vill du diskutera logistik?

Kontakta oss så berättar vi mer.

Kontakta oss