Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

”En smidig sömlös synergi”

Fler valmöjligheter kring hemleverans och ombud ökar kundnöjdheten.

Utmaningar

  • Svårigheten att leverera många stora och små varor i flera kanaler.
  • Klara returhanteringen i butik.
  • Hantera den ständigt ökande efterfrågan i Norden.

Design- och inredningsföretaget Royal Design, med 100 000 produkter i sortimentet, startades som ett e-handelsföretag i USA 1999.

– Vi började med det svåraste, global e-handel, berättar Hans Bengtsson, vd för företaget.
Eftersom ingen hjälp fanns att få fick vi bygga våra egna system för att hantera all logistik.

Tack vare den erfarenheten klarade de snart en snabb expansion över världen, men när de så småningom även öppnade fysiska butiker i Sverige uppstod nya utmaningar.

– Förutom ordinarie butiksutbud kan kunderna också göra beställningar online. Det, ihop med hemleveranser och returhantering, har inneburit enorma krav på synkronisering, förklarar Hans Bengtsson, som därför sökte en pålitlig och flexibel logistikpartner som även skulle klara en fortsatt nordisk expansion.

Lösning

  • PostNord Groupage, med tillval Hemleverans.
  • MyPack Collect och Mypack Home.
  • DR-utskick.

PostNord blev ett naturligt val och ett samarbete inleddes inom framförallt flera varianter av styckegods och MyPack.

– Vi behövde en stor bredd av logistiktjänster, eftersom vi både har så många och varierade produkter, allt ifrån glas till soffor och för att kunderna ställer allt högre krav på flexibilitet när det gäller hur och när man vill få sina varor levererade, menar Hans Bengtsson, som dessutom såg en fördel i att PostNord, precis som Royal Design, är en nordisk aktör.

Tack vare PostNords stora ombudsnät och förmåga att hantera allt slags gods kan kunderna på RoyalDesign.se nu, oavsett storlek på paket, enkelt välja mellan hemleverans, uthämtning hos ombud eller i närmaste butik.

– Att det är en och samma partner som sköter allt ger också ökad trygghet och säkerhet, säger Hans Bengtsson.

Effekt

  • Mer valmöjligheter för kunden.
  • Ökad försäljning och kundnöjdhet.
  • Möjliggör målsättningen att vara störst i Norden på alla inköp till hemmet.

Fler valmöjligheter och säkrare, snabbare och mer flexibla leveranser ökar kundnöjdheten, vilket gynnar försäljningen.

– Tack vare samarbetet med PostNord kan vi erbjuda en smidig sömlös synergi mellan våra olika kanaler och det är mycket uppskattat bland våra kunder, konstaterar Hans Bengtsson, som beskriver logistiken som hjärtat och blodflödet i hela verksamheten.

Han framhåller att väl fungerande logistik är en förutsättning för fortsatt expansion, där de nu närmast planerar fler fysiska butiker, för att ytterligare möta det stora utbudet online.

– Vi ska alltid vara förstavalet vid alla inköp till hemmet och för det krävs att vi kan leverera ett helhetskoncept. Det kan vi nu, säger Hans Bengtsson nöjt.

Royal Designs målsättning är att bli störst i Norden på inredning och design.

Royal Design

Grundat: 1999
Marknad: Både Norden och globalt.
Anställda: Ca 110
Omsättning: Över en halv miljard kronor.
Verksamhet: Säljer inredning, möbler och design för hela hemmet.

PostNords tjänster

Styckegodstjänsten Groupage, med tillval Hemleverans, MyPack Collect och MyPack Home samt DR-utskick.

Citat

”Nu kan vi vara top of mind tack vare god logistik.”
Hans Bengtsson, vd Royal Design

Foto: Royal Design

Man skriver mail med Macbook

Vill du diskutera logistik?

Kontakta oss så berättar vi mer.

Kontakta oss