Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Enkel och säker paketutlämning med digital identifiering

Digitalt ID är en tilläggstjänst för MyPack Collect och gäller för mottagare i Sverige.

Vad behöver du som e-handlare tänka på?

  • Informera dina kunder i samband med att de beställer.
  • Berätta att beställda varor utlämnas mot identifikation med Mobilt BankID.

T ex så här: ”För att hämta ut ditt paket behöver du identifiera dig via Mobilt BankID”.

Du behöver även förse oss med följande information:

  • Mottagarens personnummer via EDI (transportinstruktioner).
  • Digital identifiering avropas som tilläggstjänst (22) för MyPack Collect.

Om mottagaren saknar Mobilt BankID

Om din kund saknar mobilt BankID behöver du få information om det.

  • Alternativ 1: Du lämnar ut koden till kunden. Det fungerar så här: Kontakta vår kundservice via e-post så får du koden som du sedan vidarebefordrar till din kund.

  • Alternativ 2: Du kontaktar vår kundservice via e-post och begär paketet i retur.

Paketet skickas sedan ut på nytt av dig, då med ordinarie legitimationskrav, dvs. giltigt ID-kort, körkort, pass.

Så här fungerar det

 

""

1. Din kund Pia gör en beställning i din webbshop. Varan packas och paketet levereras till ombudet.

""

2. Pia får ett sms med länk till en landningssida. Där identifierar Pia sig med hjälp av mobilt BankID och får en kod.

""

3. Koden är inte personlig utan kan ges till en annan person.

""

4. Pia ger koden till en kompis som hämtar ut varan hos ombudet.

""

Vill du veta mer?

Är du intresserad eller vill komma igång med digital identifiering, hör av dig till Johan Littmarck, Product Manager.

Kontakta Johan Littmarck