Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Vi använder cookies bl.a. för att webbplatsen ska fungera ordentligt, för att samla besöksstatistik, optimera användarvänligheten och för viss marknadsföring. Du accepterar användningen av cookies genom att stänga denna ruta. Läs mer om Cookies

Månadsanalys november 2016

PostNords månadsanalys beskriver svenskars konsumtionsbeteende på nätet. Den ska bidra till att öka kunskapen om hur köpbeteendet förändras över tid och var vi står i digitaliseringen av det svenska detaljhandelslandskapet.

En fröjdefull jul med mobilen i handen?

Vi är en bit in i december och årets julhandel. Från vad jag har hört så tuffar det på ganska bra, efter en viss baksmälla från Black Friday-helgen i slutet av november, verkar många nu vara i fas. Nya färska siffror från vår månadstracking för november visar att hela 70 procent av svenskarna handlade varor på nätet under förra månaden. Det är första gången under året som andelen når så pass höga nivåer. Black Friday är ett drivande fenomen för detta beteende, då många bänkade sig vid datorn eller shoppade loss via mobiltelefonen under dygnet. Men en intressant notering är att andelen sakta men säkert ökat under året, och frågan är om denna höga siffra om 70 procent står sig även in i december och nästa år. Utifrån trenden under året borde nivån definitivt hålla i sig. Samtidigt som allt fler handlar mer frekvent på nätet överlag, ökar köpen via mobiltelefonen. I november noterade vi även den högsta siffran för mobilköpen hittills i år, vilken landade på 36 procent. Det vill säga 36 procent av de som handlar på nätet gjorde minst ett köp via mobilen. Om diskussionerna tidigare varit att vi mestadels gjort research så blir det allt tydligare att vi numera även shoppar allt mer med mobilen. Jag vet att många, inklusive jag själv till viss del, är trötta på att höra om mobiltelefonens roll för köpresan, men med den här utvecklingen tror jag faktiskt att det blir än mer viktigt att faktiskt beskriva och förstå mobiltelefonens betydelse för handeln.

Mobiltelefonen har kanske varit den viktigaste nyckeln i e-handelns utveckling den senaste tiden. 2007 använde 2 procent av svenskarna internet i mobilen dagligen. Numera är den siffran uppe i 65 procent*. Var femte svensk (eller som skrivet tidigare: 36 procent av de som e-handlar) handlar också med sin mobil varje månad, och andelen fortsätter att öka. Telefonen är med oss praktiskt taget 24 timmar om dygnet och vi gör allt med den. Många, speciellt den yngre generationen, styr hela sin vardag med mobilen. Den har gjort oss helt oberoende av tid och rum för när och var vi konsumerar. Utvecklingen av det mobila nätet och snabbare processorer tillsammans med smidigare betalsätt, mer lätthanterade mobilsajter och anpassat innehåll, driver fortsättningen för mobilkonsumtionens framfart.

"The mobile shopping experience is a nightmare."
Andrew Meola, Business Insider Intelligence 27 oktober 2016

Men enligt Andrew på BI Intelligence är den mobila köpupplevelsen en mardröm. Andrew menar att konsumenter blir så frustrerade när de försöker handla med mobilen så att de lämnar sina kundkorgar. Antingen på grund av en liten skärm eller på grund av hastigheten för att ladda sidorna. Och enligt konverteringsföretaget Conversionista förväntar sig svenska konsumenter också snabbare laddtider via mobilen. En förklaring kan vara att man som konsument väntar in den webbplats man gått in på via mobilen och gör färre saker samtidigt, medan man ofta multitaskar via sin dator. Jag tycker mig se en hel del aktörer som däremot insett mobiltelefonens styrka och potential och som försöker anpassa sig till konsumenternas förändrade beteende och förbättra sina mobilsajter kontinuerligt. Givetvis finns det en del sajter som jag själv fortfarande får lite smått panik över, men det går hela tiden framåt.

En viktig fråga är istället hur företagen kan följa med i den allt snabbare förändringstakten, och anpassar sig efter dagens konsumenter. BI Intelligence spår att den mobila konsumtionen i USA kommer att motsvara cirka 45 procent av den totala e-handelskonsumtionen år 2020, jämfört med cirka 12 procent 2014.

För Sveriges del visar de senaste siffrorna från vår månadsstatistik att mobilköpen utgör cirka 20 procent av den totala e-handelskonsumtionen. Att vi når den prognos som BI Intelligence spår är, enligt mig, helt rimligt även för Sverige. Med en allt större användning av appar som bygger engagemang, wearables och köpknappar i social media samt förbättrade mobilsajter, kommer mobilens andel att skjuta i höjden inom kort. Mobile first, digital first eller varför inte mobile native – begreppen i sin helhet blir kanske överflödiga när man i alla lägen bör tänka kunden först, men dagens konsumenter har mobilen i högsta hugg så att inte tänka på hur mobilen används kan bli en aktörs fall.

*Svenskarna och internet 2016, iis

Carin Blom, detaljhandelsanalytiker PostNord Sverige

Beställ e-barometern

Resultat från novembers månadsanalys

  • 70 procent av svenskarna handlade varor på internet under november månad
  • 13,6 miljoner försändelser skickades
  • 32 procent av e-handelskonsumenterna handlade från utländska sajter
  • Kina, Storbritannien, Tyskland och USA är de populäraste länderna

Utlandskonsumtion

22 procent av svenskarna (32 procent av de som e-handlat) har köpt varor från utlandet under november. Utlandskonsumtionen utgör en fjärdedel av de totala e-handelsförsändelserna under november månad. Kina är det populäraste landet att handla från. 33 procent av utlands-konsumenterna har handlat från Kina, 30 procent från Storbritannien, 21 procent från Tyskland och 14 procent från USA.

Andel utlandskonsumtion

Utlandskonsumtion - diagram

Mobilen som köpkanal

Andelen svenskar som har handlat från sin mobiltelefon under november månad var 24 procent (36 procent av de som handlat på nätet). Andelen köp som genomfördes med en mobiltelefon landade på samma nivåer som förra månaden på 36 procent, men beror på fler antalet köp generellt.

Andel köp via mobilen

Andel köp via mobilen - diagram

Vad handlar vi?

Kläder och skor toppar listan över den populäraste varugruppen. 37 procent av de som handlade under november hade köpt modevaror. Därefter hamnar mediavaror, elektronik, kosmetika och barnprodukter samt leksaker på topp fem-listan.

Vilka varor har du handlat under november?

Vilka varor har du handlat under november?

Returer

10 procent av e-handlarna har returnerat minst en vara under november. Totalt sett landar returgraden på cirka 5 procent för november.

Andel som har returnerat minst en vara

Andel som har returnerat minst en vara

Leveransen

44 procent av e-handelskonsumenterna fick välja hur deras senaste köp på nätet skulle levereras. 63 procent levererades via PostNord.

Majoriteten, 67 procent av paketen, levererades till ett ombud. Därefter var de vanligaste alternativen postlådan/fastighetsboxen och hemleverans. Nästan 9 av tio var nöjda med sin senaste leverans, 56 procent var mycket nöjda och 29 procent ganska nöjda.

Tänk tillbaka på ditt senaste köp på internet. Hur fick du varan levererad?

- Ombud: 67 %
- Fysisk butik/lagerlokal: 1 %
- Paketautomat: 0 %
- Postlåda/fastighetsbox: 20 %
- Hemleverans: 6 %

Hur fick du varan levererad?

Om månadsanalysen
PostNords detaljhandelsanalytiker Carin Blom analyserar varje månad utvecklingen av svenskarnas konsumtion av varor via internet. Analysen sker utifrån en undersökning som Kantar Sifor genomför i ett riksrepresentativt urval om cirka 1 500 konsumenter i Sverige mellan 18–79 år*. Novembers månadsanalys bygger på en undersökning som genomfördes  med 1 482 respondenter.

*Som har tillgång till internet

Carin Blom Carin Blom, detaljhandelsanalytiker PostNord Sverige